Nenechte si zkazit dovolenou zpožděným letem a chtějte odškodnění. Máte na něj nárok!

Finance a kariéra 18. června 2016

Sedíte na letišti, už se vidíte na mořské pláži, když vám najednou oznámí, že let je o hodiny zpožděn, nebo dokonce přeložen na další den. Tak to pořádně naštve. Malou náplastí ale může být odškodnění, které vám náleží.

Je až s podivem, kolik lidí o této možnosti neví nebo ji nevyužije. Přitom částka, na kterou lze dosáhnout, může mít pětimístnou hodnotu. A navíc máte právo i na další „maličkosti“.

KDE NAJÍT INFORMACE

Pokud začnete zjišťovat, jakými paragrafy se odškodnění řídí, nehledejte v českém právním řádu. Vše je totiž řešeno v rámci evropského práva, kterým se všechny země EU musí řídit. Množství informací najdete na www.evropskyspotrebitel.cz.

KOLIK ZA ZRUŠENÝ LET

Výše částky, ke které se můžete dostat u zrušeného letu (pokud jste o zrušení nebyli s dostatečným předstihem informováni), záleží na tom, jak daleko jste měli namířeno.

U letů do 1500 km vám náleží 250 eur. U všech letů v rámci EU delších než 1500 km a mimo EU (do 3500 km) máte nárok na 400 eur. U zbývajících letů se pak jedná o sumu 600 eur.

PÉČE PŘI ZPOŽDĚNÍ

Pokud je váš let „jenom“ zpožděný, musí vám letecká společnost poskytnout dostatečnou péči. A to už od dvouhodinového skluzu. O jakou péči se musí jednat, to záleží na délce zpoždění a opět na vzdálenosti, do níž jste měli cestovat. Nárok tak můžete mít třeba i na ubytování. Můžete ovšem požadovat i zrušení letu a vrácení plné částky.

Nezáleží přitom na příčinách, které let zpozdily. A za určitých podmínek se můžete opět domoci i finančního odškodnění.

JAK POSTUPOVAT

Právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz (www.vasenaroky.cz) doporučuje dodržet pár kroků:

letiště

Na odškodnění máte opravdu nárok.

foto:

  1. Pečlivě si uschovejte letenky a palubní vstupenky, případně cestovní pokyny k zájezdu.
  2. Zaznamenejte si přesné okolnosti události, zejména důvod a délku zpoždění letu, důvod jeho zrušení a termín a způsob, jakým jste o něm byli informováni, důvod přesměrování letu na jiné letiště a časovou prodlevu, se kterou jste byli dopraveni na cílové letiště.
  3. S žádostí o odškodnění se obraťte přímo na leteckou společnost.
  4. Pokud vás dopravce odmítne, kontaktujte specializovanou společnost (jako je např. naše), jejíž zástupci osobně prověří okolnosti letu, vyloučí případné mimořádné okolnosti a zajistí plnění vašeho nároku, a to vše pouze na základě kopie letenky a palubní vstupenky.