Ve sporu s prodejcem je konečně právo na straně kupujícího

Finance a kariéra 3. března 2014

Také máte někdy pocit, že obchodníci si vymýšlejí stále další triky a pastičky, jen aby na vás co nejvíce vydělali? Tak s novým rokem se intenzita těchto pocitů snad bude postupně snižovat. Do hry totiž vstoupilo několik zákonných úprav, které docela posilují práva nás, spotřebitelů, vůči prodejcům.

Kolem předváděcích akcí a praktik, které jsou na nich zejména vůči starším lidem používány, se roztočila diskuse hlavně díky dokumentu režisérky Silvie Dymákové Šmejdi. Snímek měl premiéru v dubnu 2013 a stačilo půl roku a už jsou tu změny zákonů.

Provozovatelé tzv. předváděcích akcí tak už podle novely zákona na ochranu spotřebitele budou muset deset dnů předem akci ohlásit České obchodní inspekci. Ta bude mít plné právo se akce zúčastnit a pořídit zvukový i obrazový záznam.

Navíc „lákací“ letáky se už nesmějí tvářit jako pozvánka na obídek do restaurace, doplněný navíc dárky. Ale přímo už v nich musí být uvedeno, že jde o prodej zboží. Za porušení těchto povinností hrozí provozovatelům akce až pětimilionová pokuta.

ZBOŽÍ MŮŽETE VRÁTIT

Pozici spotřebitelů posílil v oblasti předváděcích akcí i nový občanský zákoník, který začal platit s prvním dnem letošního roku. Ten rovnou považuje tyto nákupně-prodejní zájezdy za prodej mimo obchodní prostory, konkrétně hovoří o smlouvách uzavřených „během zájezdu organizovaného podnikatelem za účelem propagace a prodeje zboží či poskytování služeb“.

Navíc se za smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory považuje i taková, která byla sice podepsaná třeba v kanceláři onoho podnikatele, ale bezprostředně poté, co vás „ulovil“ někde na ulici. Takto uzavřené smlouvy lze do 14 dnů vypovědět (stačí do 14 dnů výpověď smlouvy odeslat, nemusí být do 14 dnů prodejci doručena). Pokud zákazník nebude na tuto možnost upozorněn, prodlužuje se lhůta o jeden rok. Zaplacené peníze vám pak musí podnikatel vrátit také nejpozději do 14 dnů. Vy mu samozřejmě pošlete koupené věci.

A jestliže šlo o rozměrnější kousky, které vám přivezl až do domu, je povinen si je zase sám odvézt. A co v případě, že jste si koupili nějaké služby, začali je okamžitě využívat, ale během zmiňovaných 14 dní se rozhodnete, že je nechcete?

V podstatě by to nemělo nastat, protože během lhůty pro odstoupení od smlouvy se tak může stát jenom na vaši výslovnou žádost. Když tomu tak bude, zaplatíte jenom poměrnou část sjednané ceny za dobu od okamžiku odstoupení od smlouvy. Kdyby ale byla sjednaná cena nepřiměřeně vysoká, uhradíte pouze částku odpovídající tržní hodnotě.

šmejd

"Já ten šmejd nechci a vy si ho teď vezměte pěkně zpátky!"

foto:

JAK NA VADNÉ VĚCI

Jiným způsobem řeší nový občanský zákoník problém s vadným zbožím. Zatímco dosud se operovalo s pojmy odstranitelná a neodstranitelná vada, nově se hovoří o porušení smlouvy v podstatné a nepodstatné míře. Pouze v prvním případě si budete moct sami rozhodnout, jestli chcete slevu, nebo nechat věc vyměnit či opravit, nebo jestli chcete rovnou vrátit peníze. Ovšem například ve chvíli, kdy by výměna věci či vrácení peněz byla vzhledem k závadě nepřiměřená, máte nárok jenom na slevu či opravu.

A ještě jedna nová „maličkost“ - jestliže vám nějaký vykuk pošle zboží, aniž byste si ho objednali, a po pár dnech vás začne bombardovat žádostmi o zaplacení, vysmějte se mu. Protože podle občanského zákoníku nejste povinni takto vnucené zboží ani vracet, ani platit a můžete si s ním dělat, co chcete.