Přečtěte si, s jakými výmysly to na vás při reklamacích prodejci zkouší

Finance a kariéra 31. března 2014

Taky máte někdy pocit, že když chcete reklamovat zakoupenou věc, jsou prodejci v nejrůznějších výmluvách mnohem vynalézavější než spisovatelé sci-fi románů? Nedejte se a vraťte je zpátky do reality.

Většinou to obchodníci totiž opravdu jenom zkoušejí. Někdy úmyslně, jindy jen papouškují to, co jim řekli nadřízení, a netuší, že jsou to nesmysly. Podívejme se na pár argumentů, které používají obzvlášť rádi.

VISAČKY

"Vy jste z toho sundal visačky, to vám vůbec nemusím vzít."

Stalo se mi osobně – reklamoval jsem svetřík koupený dceři, měl na dvou místech skvrny způsobené na první pohled vadnou strukturou tkaniny.

Slečna za pultem zřejmě žila v domnění, že když si koupíte něco na sebe, chodíte v tom dva roky (po které máte právo uplatnit reklamaci) i s těmi visačkami.

Omyl – ty cedulky na umělohmotném vlasci klidně odstřihněte a zahoďte. V žádném případě to není důvod pro odmítnutí reklamace.

OBAL

"No jo, to nám ale musíte přinést v původním obalu." Tak zní další časté zaklínadlo. Ovšem opět zcela zcestné. Nikdo vás nemůže nutit nechávat si doma obří krabice od televizí, sporáků nebo ledniček. Platí jednoduché pravidlo – reklamujete samotný výrobek, nikoli to, do čeho byl při přepravě oblečen.

Jediné, co je opravdu dobré při reklamaci mít, je účtenka (ani ta ale není povinná). Tu neodevzdávejte, pokud o ni prodejce moc stojí, ať si udělá kopii.

VÝROBA

"To je výrobní vada, takže musíte za výrobcem."

Opět pouhý blud. Není podstatné, kdo reklamované zboží vyrobil a kdo ho dodal. Vy jste ve vztahu pouze s prodejcem, další strany vás nezajímají.

A navíc – zboží můžete reklamovat v kterékoliv prodejcově provozovně, v níž je přijetí možné, a to s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb. Koupili jste v Praze, reklamujete v Brně – žádný problém.

ČEKEJTE

"Tak my vám tedy dáme do 30 dnů vědět, jestli to uznáváme."

Ne, ne a ještě jednou ne! Oněch 30 dnů sice existuje, ale je to lhůta na vyřízení reklamace, nikoli na rozhodnutí, zda obchod reklamaci uzná. To musí rozhodnout ihned, ve složitějších případech do tří dnů. Natáhnout se to může jen v případě, je-li k posouzení vady potřeba provést odborné testy. Ovšem jinak vše, včetně samotného odstranění vady, musí být do oněch 30 dnů.

Nestane-li se tak, můžete požadovat výměnu za nové zboží nebo vrácení peněz.

NEMOCNÝ VEDOUCÍ

"Jejda, pan vedoucí je nemocný, můžete přijít jindy?"

Nechoďte jindy, ochořelého pana vedoucího vám sice může být líto, ale pro vás není podstatný. V prodejně musí být podle zákona po celou otevírací dobu pracovník, který s vámi reklamaci vyřídí. Jestli je tím pověřen vedoucí, nebo skladník Béďa, vás nemusí zajímat.

SLEVA

"To bylo ve slevě, tak na to žádná záruka není."

Sleva nesleva, za to, že šetříte, přece nebudete trestáni. I zlevněné zboží lze reklamovat, a to naprosto stejně jako zboží právě vyrobené. Netýká se to jen použitých či rychle se kazících věcí.

DOPLAŤTE

"Dali jsme vám tam dražší součástky, tak musíte doplatit."

Opovažte se po těchto slovech sahat do peněženky! Samozřejmě nic doplácet nemusíte. Jestli uvnitř zakoupeného přístroje ruplo kolečko ze železa a při opravě tam dali platinové, je jejich věc. A navíc – v případě, že by sice šlo o odstranitelnou vadu, ale cena opravy by byla neúměrně vysoká ve srovnání s tím, kolik věc stála, považuje se vada za neodstranitelnou.

JDĚTE JINAM

"A nechcete zajít rovnou do servisu, bude to rychlejší."

Ano, rychlejší by to možná bylo, ale pokud někoho necháte se v pokažené věci šťourat, lehce o právo na reklamaci přijdete.

Prostě, jak už bylo řečeno výše – vaším partnerem pro reklamaci je ten, u koho jste zboží zakoupili, nenechte se tlačit ke komukoliv jinému.