Některé zásady už Češi dodržují, v některých pravidlech ale pořád tápou.
Podle průzkumu České bankovní asociace (ČBA) využívá internetové bankovnictví 84 % českých bankovních klientů, mobilní pak zhruba čtvrtina.
PROBLÉMOVÁ HESLA
Nejvíc podle průzkumu ČBA lidé chybují v používání a správě přístupových hesel. Jen výjimečně mění, či dokonce vůbec je nemění 60 % z nich.
Dobrou zprávou je, že alespoň začínají převažovat složitější hesla, využívá je až šest z deseti uživatelů. Andrea Kropáčová, členka bezpečnostního týmu CSIRT.CZ sdružení CZ.NIC, proto vidí hlavní problém jinde. „Lidé často používají stejná hesla jak pro méně kritické služby, třeba v e-shopech, tak pro ty kritické, jako je internetové bankovnictví.“
ČÍST ZPRÁVY SE VYPLATÍ
Lidé také často ignorují různé varovné zprávy. „Nevěnují pozornost zprávám a varováním od vlastních počítačů ani na internetu, navštěvují podezřelé stránky a vypínají či ignorují ochranné mechanismy,“ říká Andrea Kropáčová.
Podle Jana Matouška, náměstka výkonného ředitele ČBA, čtou upozornění na webech bank jen asi dvě třetiny klientů.
POZNEJTE SVŮJ MOBIL
Kromě dobrého hesla je dobré mít chráněný i svůj počítač či smartphone.
Třetina uživatelů ale přiznala, že se neorientuje v zabezpečení vlastního počítače, a ochraně chytrých mobilů nerozumí dokonce více než polovina jejich majitelů.
OPATRNOST NEŠKODÍ
Průzkum ale odhalil i klady. Lidé už jsou obezřetní při otevírání příloh e-mailů od neznámých odesílatelů, nikdy by je neotevřely dvě třetiny uživatelů.
Věnují také větší pozornost kontrole výpisů z účtu a opatrní jsou i v přístupu do internetového bankovnictví z cizího počítače.
DESATERO BEZPEČNOSTI ČBA
- Pravidelně aktualizujte ochranné mechanismy svého počítače. 2. Stejně chraňte i svůj telefon. 3. Programy a aplikace instalujte pouze z důvěryhodných zdrojů. 4. Přihlašovací a osobní údaje zadávejte jen na ověřených serverech, v důvěryhodném prostředí a nikomu je nesdělujte. 5. Pečlivě si chraňte svůj PIN kód. 6. Pravidelně si měňte svá hesla a mějte jiná pro různé služby.
- Neotvírejte e-maily a přílohy od podezřelých odesílatelů.
- Nakupujte pouze u prověřených a důvěryhodných on-line prodejců. 9. Věnujte pozornost upozorněním vašeho počítače a na webu banky. 10. Pokud máte podezření, že se děje něco špatného, vždy kontaktujte banku.