Báječný svět žen: Vášnivé shopaholičky

Psychologie 31. března 2015

Milujeme to! Chození po obchodech, zkoušení a následně samozřejmě i nakupování krásného oblečení, bot a módních doplňků je zkrátka ženskou posedlostí.

Statistiky říkají, že zhruba osm procent z celkové světové populace trpí závislostí na nakupování, takzvaným shopaholismem. Náruživými shopaholičkami jsou bohužel mnohé celebrity – například Victoria Beckham, Cameron Diaz, Celine Dion nebo Jennifer Lopez a o jejich nakupovacích mániích se nemlčí. Jenže tyto a jim podobné slavné dámy, modelky, herečky a zpěvačky nemají hluboko do kapsy. Jejich tučné účty po náletu na obchodní centra či luxusní butiky nenaskočí do minusů, ale touhou po nových věcech nakazí i nás. Přestože moc dobře víme, že si po nakupovacích výletech budeme muset utáhnout opasky a několik dní přežívat jen o chlebu a vodě, kvůli kdejaké blbosti jsme ochotné do toho jít zas a znova.

Přiznejme si, že celodenní nebo alespoň půldenní chození po obchodech je ženskou doménou. Něžná polovička je prostě pro nekonečné brouzdání nákupními centry stvořená – pokud pomineme výjimky, protože ano, jsou mezi muži tací, kteří sledují módní trendy a mají pro nakupování podobnou slabost jako my. Pro ženy je procházení obchodů dobrodružstvím, které muži povětšinou nejsou s to pochopit. Mezi ramínky ověšenými vypasovanými sáčky, koženými bundičkami a elegantními košilemi se cítíme jako ryby ve vodě. A co teprve, když si je vyzkoušíme a s potěšením (leckdy i překvapením) zjistíme, jak perfektně nám padnou! To nás pak v jejich nákupu už nic a nikdo nezastaví. Ach, vědět tak, proč to děláme...

I když nás to stojí opravdu velké úsilí, dokážeme za normálních podmínek míjet módní butiky velkým obloukem, a když už do nich přece jen vkročíme, vysoké ceny nás od nákupu šik oblečení nakonec odradí. V období slev to ale neplatí. Barevné nápisy "Sale" rozprostírající se přes celou výlohu a hlásající někdy až o neuvěřitelných 80 procent nižší ceny, nás přesvědčí, abychom si koupily alespoň něco, protože pravý opak by byl považován za hřích. A prodejci to moc dobře vědí. Při samotném nákupu nás často zaujme spíše částka, kterou ušetříme, než suma, kterou u pokladny zaplatíme. Na nakupovací šílenství je však jeden zaručený recept. Zachrání účet, i leckterý vztah. A stačí jen jedno, do nákupních center prostě nechodit a platební kartu s sebou vůbec nenosit.

Nakupování ženám slouží často jako pomyslná náplast na citovou bolístku. Smutek, lítost, pocit nicoty, nebo naopak hněv a zlost vyléčí nový pásek, balerínky nebo parfém alespoň na prchavý okamžik. Zatímco muži léčí zhrzené nebo zlomené srdce nad půllitrem zlatavého moku s kamarády v hospodě, ženy jej tiší nakupováním. 
Na rozdíl od pánů, kteří se druhý den
 probudí „pouze“ s ranní kocovinou, my
 máme peněženku proti plánu o několik stovek lehčí.

Nakupování je provázeno řadou nástrah (a nezáleží na tom, zda se jedná o kosmetiku, oblečení, nebo boty). Od usmívající se prodavačky, která vám stále dokola opakuje, jak skvěle vám dané oblečení padne a co všechno by se k němu ještě hodilo. Přes atraktivní flakonek voňavky přímo u vchodu parfumerie až po strategicky umístěné speciální stojany s novinkovým nebo akčním zbožím. O naaranžovaných figurínách, příjemné hudbě a dalších oku lahodících dekoracích ani nemluvě. Tyto všechny pasti mají za úkol jediné: zdržet nás v obchodě co nejdelší dobu a utratit co nejvíce peněz. Pokud tedy nechcete utratit veškeré úspory a pak samu sebe proklínat, držte se následujícího pravidla: jakmile máte v ruce to, co jste potřebovala, zamiřte rovnou k pokladně. V opačném případě podle odborníků hrozí, že utratíte částku až o 115 procent vyšší.

Suma sumárum – většina z nás je svým způsobem shopaholička. Některá dokáže svou vášeň držet na uzdě lépe, jiné to jde stěží. Podle toho, jak se při nakupování chováme, lze nákupní strategii přirovnat ke konkrétním zvířatům:

Žirafa – jsou shopaholičky tělem i duší. Chození po nákupních cenrech si užívají a stráví jím klidně celý den. Rády vyrážejí s kamarádkami, s nimiž pak u kávy nebo skleničky vína své úlovky proberou a zhodnotí.

Gorila – jsou praktické, kupují jen to, co skutečně potřebují. Nebrání se ani koupi přes internet, kde předem ceny jednotlivého zboží pečlivě porovnají.

Kočka – nejraději nakupuje sama. Potrpí si na kvalitní, originální a luxusní zboží, za které klidně utratí 
i polovinu výplaty. S oblibou platí kreditkami.

Orlice – jsou trpělivé lovkyně, které ostřížím zrakem sledují visačky s cenou a stojánky se slevami. Teprve, když zboží stojí tolik, kolik podle nich má, tak si ho koupí.
 Na vytoužené sáčko klidně počkají i týdny.


Had – nemají rády davy a obchodní centra. Přednost dávají malým butikům, sekáčům nebo internetovým shopům. Když jsou v obchodě, snaží se proplést ke konkrétnímu regálu a pak rychle pryč.