Jak přemoct únavu? Na pomoc si vezměte hořčík

Zdraví 3. prosince 2018

Také se cítíte utahaní, vystresovaní, bolí vás svaly? Spousta lidí to odbude mávnutím ruky a větičkou „No jo, to je tím počasím.“ Jenže na vině často není počasí ani třeba příchod podzimu. Možná vám „jenom“ chybí jeden z nejdůležitějších minerálů – hořčík neboli magnesium.

Podle studie Centra pro výzkum a vývoj Lékařské fakulty UK a Fakultní nemocnice v Hradci Králové trpí nedostatkem hořčíku téměř každý třetí Čech.

Přitom se významně podílí na životně důležitých dějích v těle, od přenosu vzruchu přes tvorbu bílkovin a energie až po ochranu těla před toxickými vlivy.

Od narození do smrti

Je důležitý už v době před narozením, podílí se totiž na správném růstu plodu a kostry dítěte. A nutný je pak po celý život, mimo jiné snižuje krevní tlak, zabraňuje skleróze či infarktu, reguluje tělesnou teplotu a zpomaluje stárnutí. Když je ho málo, pociťujete únavu, stres, špatnou náladu a koncentraci, nespavost, svalové křeče, ale způsobuje také vznik srdeční arytmie či nedostatečnou tvorbu inzulinu a horší se kvalita vlasů, nehtů i zubů.

V souvislosti s jeho nedostatkem se mohou objevit také větší sklony k některým civilizačním chorobám. Tělo hořčík ocení třeba při učení nebo dlouhodobém soustředění a při únavě. A mimochodem – zmírňuje i následky po prohýřené noci.

Proč chybí?

Můžeme si za to hlavně sami. Jídla bohatá na tuk a cukr znesnadňují vstřebávání hořčíku do organismu, další jídla jsou chudá na minerály. A do toho každodenní stres a hluk... Nepřítelem jsou také káva, alkohol či antikoncepce. Problémem je i stále nižší výskyt minerálů v přirozené potravě.

Jak ho doplnit?

Hojně je zastoupen v listové zelenině, celozrnných výrobcích, luštěninách a oříšcích, je i v tmavé čokoládě. Lépe se ale vstřebává z vody. Ideálním zdrojem je voda minerální, která hořčík obsahuje v dobře dostupné formě, a jeho obsah snadno zjistíte z etiket. Vhodné jsou vody s vyšším obsahem magnesia a nižším sodíku.