Dopřejte tělu zásobu minerálů

Zdraví 3. dubna 2018

Stále více lidí se potýká s nedostatkem minerálních látek v těle. A mnozí z nich si ani neuvědomují, že si tím mohou přivodit nepříjemné potíže. Nebo je už dokonce pociťují, ale s minerály v organismu je nespojují.

Podle posledních studií Státního zdravotního ústavu trpí česká populace zejména nedostatkem vápníku, hořčíku, draslíku a selenu. V případě vápníku byly největší problémy zjištěny u osob nad 60 let. Nižší příjem draslíku a hořčíku byl zjištěn u všech věkových skupin, selen pak chybí zejména dospívajícím a starším ženám.

Stres i "chudší" potraviny

Výsledky ústavu potvrzuje i studie odborníka na výživu, profesora Zdeňka Zadáka. Ve svém výzkumu, který provedl ve spolupráci s Centrem pro výzkum a vývoj Lékařské fakulty UK a Fakultní nemocnice v Hradci Králové, uvedl, že nedostatkem hořčíku trpí až třetina Čechů. Na vině je nejenom uspěchaný, nezdravý způsob života, ale také technické zpracovávání potravin, které v některých případech „zchudly“ až o 50 % minerálních látek. Proto je nutné dodat je tělu jiným způsobem.

Nepodceňujte příznaky

Pokud trpíte nedostatkem minerálů, pravděpodobně si toho brzy všimnete. Ze začátku můžete pozorovat jen mírnější příznaky, jako je únava, nesoustředěnost a bolest hlavy. Postupně se ale může přidat stárnutí pokožky, zhoršení kvality zubů, nehtů, vlasů apod. Někteří nutriční specialisté navíc přisuzují nedostatku minerálních látek ještě mnohem závažnější zdravotní problémy, například různé srdeční poruchy spojené s vyšším krevním tlakem, astma nebo cukrovku.

Jak minerály doplňovat?

Nejlepší je zajistit dostatečný přísun minerálů stravou a pitím. Například hořčík je v ořeších, listové zelenině či třeba rybách, draslík zase v bramborách a luštěninách. Ideálním zdrojem pak jsou minerální vody. Jsou lehce dostupné, přitom podrobovány pravidelným kontrolám, aby odpovídaly přísným limitům, které jsou pro ně stanoveny, a minerály v nich obsažené se do organismu vstřebávají nejlépe. „Minerální voda je přirozeným a dobře dostupným zdrojem minerálů, které dokáže tělo efektivně zužitkovat,“ potvrzuje Zdeněk Zadák. Pro každodenní užití jsou vhodné středně mineralizované vody.