Jak zatočit se zlým cholesterolem

Zdraví 10. dubna 2018

Nejvíce vysokou hladinu cholesterolu ovlivňují geny, jen dvacet procent pacientů se k vysoké hladině projedlo špatným jídelníčkem. Smažený sýr, bůček, alkohol – to jsou věci, které mohou hladinu cholesterolu zvýšit. Jsou však i takové potraviny, které vám ho pomohou snížit a udržet na uzdě.

Trocha čísel na začátek, abychom věděli, jakou hru s námi cholesterol hraje. Jeho zvýšená hladina totiž trápí přibližně 70 procent české dospělé populace. Jenže jen 16 procent obyvatel se s ním léčí. Dva z pěti Čechů (38 procent) zároveň vůbec netuší, jak vysokou hladinu cholesterolu mají. A o tom, že zvýšená, či dokonce vysoká hladina cholesterolu úzce souvisí s rozvojem kardiovaskulárních chorob, už jistě každý slyšel. Co vy? Víte, kolik cholesterolu koluje vaší krví a jaká hladina je ještě bezpečná? A slyšeli jste, že máme cholesteroly dva? Víte, že jeden je hodný a druhý méně? Hodnota toho zlého (LDL) by neměla přesáhnout 3mmol/l. Naopak hodnota toho hodného (HDL) by měla být co nejvyšší (u žen nad 1,3mmol/l, u mužů nad 1mmol/l), přičemž celkový cholesterol by měl být okolo 5mmol/l. Vhodně sestaveným jídelníčkem můžete jeho zvýšenou hladinu srazit. Poradíme vám, jak to udělat.

Ovesné vločky

Oves je zdrojem cenných minerálů, stopových prvků, vlákniny a posilujících látek, proto přijde miska vloček k snídani vhod všem, kteří potřebují po ránu nakopnout a dodat tělu energii na celé dopoledne. Mimo to, by si ji měli dopřát také ti, které trápí vysoký cholesterol. Americká studie doktorky Brendy Davy, která zkoumala několik desítek osob starších 50 let, prokázala, že denní konzumace ovesných vloček výrazně snižuje hladinu špatného cholesterolu, aniž by měnila hodnotu toho dobrého.

Vlašské ořechy

Pokud chcete u televize něco zobat, pak je hrst nesolených, nepražených vlašských ořechů to „pravé ořechové“. Jsou bohatým zdrojem alfa-linolenové kyseliny a omega-3 nenasycených mastných kyselin, které, jak mnohé studie potvrzují, ochraňují srdce a snižují hladinu cholesterolu v krvi.

Mořské ryby

Losos, tuňák a další tučné mořské ryby obsahují zdravé omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny, které působí jako prevence proti demenci, kardiovaskulárním chorobám i některým druhům rakoviny. Studie z Loma Linda University v Kalifornii tvrdí, že konzumace těchto ryb alespoň dvakrát týdně vede ke snížení celkového cholesterolu v krvi a zároveň pomáhá zvyšovat hladinu toho dobrého v průměru o čtyři procenta.

Čokoláda

Kvalitní hořká čokoláda s vysokým obsahem kakaa je nabitá antioxidanty, které jednak chrání buňky před volnými radikály a jednak brání slepování krevních destiček, čímž se snižuje riziko zúžení cév a vzniku sraženin. Podle americké studie z roku 2007 navíc pravidelná konzumace hořké čokolády (zhruba 20 gramů denně) zvyšuje dobrý cholesterol až o 24 procent.

Česnek

Působí v našem těle jako přírodní antibiotikum. Posiluje imunitní systém, čistí krev, snižuje tvorbu krevních sraženin, chrání proti infekcím a plísním a snižuje krevní tlak a cholesterol. Mnohé studie také potvrzují, že pomáhá odbourávat plak usazující se na cévních stěnách, čímž podporuje lepší proudění krve. Pro tento účinek je nutné sníst alespoň čtyři stroužky česneku denně.

Jablka

Jsou snadno dostupná, chutná, poměrně levná, plná vitaminů (A, C a E), minerálních látek (železo, draslík, hořčík), antioxidantů a dalších zdraví prospěšných látek. Kromě toho, že regulují trávení a pomáhají při detoxikaci organismu, tak celkově posilují imunitu, stabilizují cukr v krvi a snižují vysoký cholesterol. Již dvě neloupaná jablka denně snižují hladinu cholesterolu o téměř deset procent a udržují optimální poměr mezi LDL a HDL cholesterolem.

Černý čaj

Odborníci z australského Flinders Medical Centre připsali po svém výzkumu lahodně vonícímu černému čaji další plus. „Účastníkům studie, kteří popíjeli černý čaj po dobu tří a více týdnů, poklesla hladina lipoproteinů (proteiny s navázanými lipidy – tuky) v krvi v průměru o 10 procent,“ uvádí autor studie, profesor Philip Aylward.