Cítíte se unavená? Doplňte železné zásoby!

Zdraví 24. září 2018

Pečujete o svou rodinu, ale na sebe zapomínáte? Výsledkem může být únava a ospalost, za kterou stojí nedostatek železa. Proč je tak důležité a jak ho doplnit?

Signály těla

Železo, stopový prvek nepostradatelný pro naše tělo, má vliv na krvetvorbu i řadu dalších metabolických procesů. Jeho zásoba v našem těle se trvale snižuje, a proto ho musíme soustavně přijímat. Nedostatek železa signalizují kromě únavy například bledá pokožka, lámavé nehty a vlasy či rozpraskané koutky úst.

Patříte do některé „ohrožené“ skupiny?

Zvýšené nároky na množství železa má organismus ženy například v období těhotenství a kojení, ale také v případě poruch menstruačního cyklu (silný, nepravidelný či prodloužený). Důležité je zajistit dostatek železa u dětí, v pubertě a také u starších lidí. Dostatečnému množství železa je dobré věnovat pozornost také u sportovců, dárců krve či vegetariánů a rovněž v souvislosti s lékařskými zákroky, při nichž naše tělo přichází o větší množství krve.

Na vstřebatelnosti záleží

Potřebná denní dávka železa záleží nejen na pohlaví, ale i na věku. U většiny žen v produktivním věku jde přibližně o 15 mg. Zdaleka ne vše, co sníme, však dokáže naše tělo vstřebat. Nejlépe vstřebatelné pro něj je železo v takzvané dvojmocné podobě, které je obsaženo hlavně v mase. Také rostlinná strava, jako třeba luštěniny, obsahuje velké množství železa, ačkoliv v hůře vstřebatelné trojmocné formě. Vstřebatelnost železa lze zvýšit současnou konzumací zdrojů vitamínu C.