Čím nakrmit mozek?

Zdraví 11. listopadu 2019

Aby podával co nejlepší výkon, je nutné mozek zásobovat potřebnými živinami, které ho udržují v akci. Tady jsou ty nejspolehlivější.

Sója

Je to luštěnina s vysokým obsahem proteinů a minerálů. Zvlášť bohatá je na vápník, draslík, hořčík a železo, které pozitivně působí na paměť. Neocenitelné je také veliké množství rostlinných estrogenů, které jsou prospěšné zejména pro ženy v menopauze. Vitaminy skupiny B se pro změnu starají o správnou činnost nervové soustavy, proto by si ji měli dopřát zejména ti, kteří trpí na neurózy a deprese.

Špenát

Tato listová zelenina obsahuje vitaminy E a K. Navíc obsahuje foláty, což jsou sloučeniny kyseliny listové patřící mezi vitaminy skupiny B, které chrání před demencí a pozitivně působí na paměť a mozkovou činnost.

Ostružiny

Aby mozkové buňky stále šlapaly jako dobře seřízené švýcarské hodinky, je nutné zásobovat je potravinami, které obsahují polyfenoly, jež podporují komunikaci mezi neurony. Právě ty ve velkém množství obsahují ostružiny, ale také granátové jablko či hroznové víno.

Káva

Obsahuje kofein a antioxidanty, které působí příznivě na mozkové funkce. Ba co víc: finská studie odhalila, že lidé mezi čtyřiceti a padesáti lety, kteří pijí tři až pět šálků kávy denně, jsou vystaveni menšímu riziku vzniku Alzheimerovy choroby. Šance, že u nich nemoc propukne, je dokonce o zhruba 60 procent nižší než u těch, kteří kávu nepijí téměř vůbec.

Ořechy

Na mozkovou činnost mají největší efekt asi ořechy vlašské, které mají nejvyšší obsah polynenasycených mastných kyselin a omega-3 mastných kyselin. Pravidelné zobání oříšků tak brání vzniku roztroušené sklerózy, mozkové mrtvice či cukrovky. Mnohé studie navíc prokázaly, že každodenní konzumace mandlí, vlašských, pistáciových a pekanových ořechů může o tři až osm let prodloužit život.

Banány

Dodají vám energii, navíc jsou skvělým zdrojem vitaminů B1, B2, B6 a C, které ocení váš imunitní systém. Taky obsahují cenné minerály, především draslík a fosfor, které jsou důležité pro výživu mozku. Jsou zároveň snadno stravitelné, takže ideální pro žaludek a střeva na vodě.

Zelený čaj

Sypaný zelený čaj je bohatý na antioxidanty, které snižují nebo úplně blokují činnost volných radikálů v těle a ochraňují i buňky mozkové. Kromě toho zelený čaj obsahuje velké množství vitaminů a minerálních látek, které povzbuzují jak po fyzické, tak psychické stránce. Mnohými odborníky je tento nápoj dokonce považován za lék proti rakovině – stačí prý, když si dopřejete dva šálky kvalitního zeleného čaje denně.

Čočka

Levné jídlo, avšak pro organismus má cenu zlata. Obsahuje velké množství vitaminů, minerálů, aminokyselin a hlavně látku známou pod zkratkou GABA (kyselina gama-aminomáslená). Právě tato látka, pokud je jí v mozku nedostatek, je podle amerických vědců zodpovědná za stárnutí mozku a degeneraci mozkových buněk. Čočka, stejně jako brokolice, kvasnice nebo celozrnné pečivo, ji obsahuje, a proto by tyto potraviny měly mít ve vašem jídelníčku své pevné místo.

Ryby

Losos, tuňák, makrela, ale i pstruh. Tyhle ryby vaše mysl jistojistě ocení. Obsahují důležité omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny, které chrání mozkové buňky, podporují činnost mozku a příznivě působí i na kardiovaskulární systém. Navíc jsou bohaté na vitaminy skupiny B, jež jsou důležité pro správnou funkci nervového