Můžou tablety za problémy školáků?

Z nové Vlasty 18. srpna 2015

Už jen pár dnů a stovkám předškoláků se změní svět. Řada rodičů se prvního zvonění obává, ne všechny děti jsou totiž na nové povinnosti zralé. Přitom za to často můžeme právě my dospělí. Nebo že by tím byla vinna technika?

Návrat do školních lavic není jen tak. Puberťák to sotva zaznamená, ale mnohý páťák ještě znervózní, no a když vstupujete do třídy úplně poprvé, je to doslova převrat v životě. Naučit se číst, psát a počítat – zdá se to tak jednoduché. Je toho ale ještě mnohem víc a času není nazbyt. Na nikoho se nečeká. Kdo se hned ze začátku opozdí, zadělává si na problémy na několik let dopředu. Jenže pro spoustu dětí může být právě první třída zádrhel...

Příliš mnoho obrázků

Učitel přednese nahlas text a žáci si ho postupně zapisují do sešitu. Tak jsme znali školu my. Dnešní děti s tím ale mají problém. Až pětina z nich mluvený projev nedokáže vnímat, nerozumí mu. Jsou příliš zvyklé na obrázky. Svět digitálních technologií je totiž převážně vizuální, a děti se tak při předčítání bez obrazového doprovodu neobejdou. „Může za to přemíra techniky, která dnešní děti obklopuje,“ říká dětská neuroložka Alena Dernerová. „Místo aby jim rodiče předčítali pohádky, vloží jim do ruky tablet. Jenomže tím své děti poškodí. Řečové centrum v mozku, které má sluchové vjemy z okolí zpracovávat, totiž postupně zakrní.“

Jak se učí děti ve školách?

Psychologové potvrzují, že narůstá počet dětí, které mají potíže s vyjadřováním, slovní zásobou a soustředěním se na mluvené slovo. Dospělí si s dětmi málo povídají. Ty si tak netrénují pozornost, paměť ani zaměření na obsah. Školy přitom práci s technikou podporují. Zhruba 15 % základních škol v ČR má pro žáky k dispozici tablety.

TEXT: M. Háchová

Celé téma si přečtěte v časopisu Vlasta, který vychází ve středu 19. srpna.