Přešlapy při hledání práce

Finance a kariéra 7. září 2017

Projíždíte servery s nabídkou práce, agentury, obcházíte pohovory, obvoláváte všechny známé a stále se vám nedaří získat novou práci? Možná, že děláte v něčem chybu.

Ty se totiž dají nasekat při samotném hledání, v tvorbě životopisu i při pohovorech. Přitom se jim dá ve velké většině předejít. Jaké jsou nejčastější?

Hledám, hledám...

Nespoléhejte se na jednu cestu, projíždějte pracovní weby, obešlete agentury, dívejte se přímo na stránky vytipovaných firem.

Výpověď není infekční nemoc, nestyďte se proto oslovit příbuzné a známé. Nepodceňujte sociální či profesní sítě.

Nebojte se odpovídat na nabídky, které ne úplně odpovídají vašemu oboru či předpokladům. Jistě - pokud nesplňujete základní požadavky, nemá smysl reagovat, ale jestli jde jen o nějaký vedlejší, napište. I tady zkrátka platí, že "líná huba, holé neštěstí".

Jak je to s životopisem

Základem životopisu (CV) je jasná struktura. V jakých firmách a na jakých pozicích jste působila, co bylo náplní vaší práce, jaké máte vzdělání a znalosti.

Mějte několik CV a podle toho, kam ho posíláte, vždy „vypíchněte“ to, co se pro danou firmu víc hodí. Přizpůsobujte i motivační dopis. Životopis nemá být strohý, ale ani příliš rozvláčný.

Vyvarujte se ozdobných písem, barevných zvýraznění a podobných kudrlinek, pečlivě vyberte fotografii. Pozor na kontaktní mail, adresy typu veselaholka@... nebo tutulinek@... nepůsobí dobře.

Když jde na věc

Nesmíte se opozdit a ani minutu před termínem telefonovat, že nemůžete místo setkání najít.

Zjistěte si o firmě informace a zaměřte se na oblast, o niž máte zájem. Na pohovoru musíte působit profesionálně a příjemně. Velká mlčenlivost škodí, přílišná ukecanost také.

Vyvarujte se kritiky předchozího zaměstnání či svých nadřízených, na otázku, proč jste ve firmě skončila, mějte připravenou odpověď.

Stejně tak na dotazy „Proč jste si vybrala právě nás?“, „Čeho u nás chcete dosáhnout?“ či „Jaké máte silné a slabé stránky?“.

Na požádání uveďte kontakty pro reference. Pošlete dotyčným ještě ten samý den e-mail s poděkováním a ujištěním, že jste se u nich cítila dobře. Musí znít upřímně, žádná podlézavost.

Vytrvejte

I když neúspěšně obešlete deset firem, kontaktujte jedenáctou. I zdánlivě marná situace se často během chvilky obrátí.