Supermarkety útočí nejen na náš zrak, ale i čich, sluch a hmat. No vážně!

Finance a kariéra 3. června 2014

Také nosíte z obchodů spoustu věcí, pro které jste původně vůbec nešli? Nevyčítejte si to, dopadá tak naprostá většina z nás. Proces nakupování je totiž ze strany prodejců mistrně ovládán a je hodně těžké se ubránit.

Abyste skutečně odolali všem nástrahám, které na vás čekají, museli byste si zavázat oči, ucpat nos a zašpuntovat uši. A kdo ví, jestli by i potom obchodníci nepřišli na nové, dosud nepoznané triky. Ačkoli těch současných mají plné hrsti.

ZRAK

OČI ROZHODUJÍ NEJVÍC. I KDYŽ MÁTE NÁKUPNÍ SEZNAM, STEJNĚ POŠILHÁVAJÍ OKOLO. NEDOCHÁZÍ UŽ NÁM KÁVA? HMM, KOBLIHU JSME DLOUHO NEMĚLI... A UŽ RUKA ŠMÁTRALKA MÍŘÍ DO REGÁLU.

Je jasné, že co neuvidíte, to nekoupíte. Proto je dražší zboží nebo takové, kterého se potřebuje prodejce z jakéhokoli důvodu zbavit, umísťováno v regálech právě ve výši očí. A výrobci či dodavatelé nezřídka za takové umístění i platí. Takže je často výhodnější dívat se do horních polic, nebo naopak sklonit hlavu a vzít to pěkně od podlahy. Najdete tu srovnatelné zboží, sice třeba od méně známé značky, ovšem za lepší cenu. V některých sektorech ovšem pozor.

Třeba v hračkách, ale i mezi sladkostmi. Ano, přesně tak – tady často rozhodují o tom, co se ocitne v košíku, děti, proto inkriminované kousky jsou níž, aby byly v rovině jejich očí. Takže zatímco vy koukáte na sušenky v klasickém obalu, o pár desítek centimetrů níž číhají úplně stejné, ovšem v sáčku s Barbínou nebo hrdiny z Transformers. Samozřejmě o pár korun dražší.

Jasným lákadlem jsou stojany s drobným zbožím u pokladen. Čekáte, až na vás dojde řada, nudíte se, zevlujete a leckdy i úplně mimoděk přihodíte žvýkačky nebo vonítko do auta. Pastí jsou i samotné nákupní košíky. Také v průběhu let pěkně nabobtnaly, leckdy už průměrně vzrostlý člověk dosáhne na jejich dno jen s námahou. Inu – vašich deset věcí, pro které jste šli, vypadá v ručním košíku jako pořádný nákup, kdežto v pořádně velkém a hlubokém pojízdném se na dně krčí pár drobností a snadno se podléhá dojmu, že klidně můžeme ještě něco přihodit. Jistě znáte větu „Ježišmarjá, pár věcí a tolik peněz!“. V jednom obchodě v rámci testů chování zákazníků zdvojnásobili velikost košíků. Prodej zboží šel hned o 19 procent nahoru.

Důležité jsou také barvy. Mají vás příjemně naladit, nejvíc se proto používají teplé odstíny. Navíc maso pod správným osvětlením vypadá šťavnatěji, ovoce a zelenina pod jiným odstínem jsou hned čerstvější, bílé nasvícení v drogerii navozuje správný pocit čistoty a pečivu sluší spíš žlutá, to je hned vypečenější.

A ještě jeden trik v souvislosti se zrakem některé markety (u nichž to díky prostorovému řešení jde) využívají. Každý má na jedné straně vchod a na druhé východ. Celou nákupní trasu absolvujete podvědomě, stejně jako když jdete po chodníku nebo jedete autem. Tedy držíte se vpravo a mnohem víc koukáte do regálů po pravé ruce, ty vlevo často jen prolétnete pohledem. Zboží, které chce obchod víc prodat nebo na kterém víc vydělá, je proto dávané prioritně právě doprava.

foto

Hladina očí = nejlepší místo pro prodej výrobku.

foto:

ČICH

OČI NEVIDÍ, UŠI NESLYŠÍ, ALE NOS ZAZNAMENÁ COSI LÁKAVÉHO. V TĚLE SE SPUSTÍ AUTOMATICKÉ PROCESY A UŽ ZA TOU VŮNÍ JDETE. AŤ JE TO PARFÉM, KŘUPAVÝ CHLEBÍK, NEBO GRILOVANÉ KUŘE.

I když nemáte vůbec hlad, vůně nějakého pokrmu vám v ústech spustí potoky slin a mozek začne skandovat „Ochutnat, ochutnat!“. Ostatně vůně je jedním z důvodů, proč se snad ve všech velkých obchodech objevily pekárny, respektive „dopékačky“ pečiva.

Nejenže mohou doplňovat regály z předpečeného a zmrazeného zboží, ale šíří ten tolik lákavý odér čerstvého chlebíčku právě vytaženého z pece. Když ještě tyhle minipekárny nebyly běžným vybavením, zkusili v jednom obchodě vypouštět do vzduchu umělou vůni čerstvého pečiva. Prodej šel nahoru o desítky procent.

Každý má v sobě nějaké atavismy, a tak když ucítíme něco hodně lákavého, co se dá navíc sníst, zamíříme za tím. Nebo nás minimálně napadne, že bychom si tu mňamku mohli doma zase jednou udělat. A i když kuře na seznamu nebylo, šup s ním hned do košíku spolu s bramborami, bylinkami apod. I vůně (ale v tomto případě současně zrak) je důvodem, proč je hodně často blízko vstupu do marketu obchod s květinami. Jejich vůně a krása vás dostane do pohody a v takovém rozpoložení jste hned náchylnější víc utrácet.

foto

Koho by nenalákala vůně bagety.

foto:

SLUCH A HMAT

JSOU VÝROBKY, KTERÉ UPOUTAJÍ VAŠE OČI, ALE TEPRVE KDYŽ NA NĚ POLOŽÍTE DLAŇ, SI VÁS ZÍSKAJÍ. ZVUKY V OBCHODĚ ZAS MAJÍ ZA ÚKOL VÁS PŘÍJEMNĚ NALADIT.

Vybírej očima, slýchávali jste možná od svých rodičů. To už ale neplatí. Pro obchody je žádoucí, aby bylo možné si vše osahat. Na pohled vás třeba župánek zaujme, ale až když ucítíte jeho měkkost, je rozhodnuto. Abyste nakoupili víc, než kolik jste chtěli, je také důležité vás pohodově naladit. Tomu pomáhá hudba. Metal, punk či rap nezabírají, to by většina lidí obchodem jen prosvištěla, takže se hrají známé popíkové hity.

Ovšem člověk se rytmu hudby přizpůsobuje, takže čím je pomalejší, tím vláčněji se pohybujete a mezi regály strávíte více času. A hned je šance, že i víc nakoupíte. Když v jednom obchodě začali pouštět muziku s rytmem pomalejším, než je srdeční tep, šel prodej nahoru o plných 29 procent. Mimochodem v prodejnách s luxusnějším zbožím zabírá klasická hudba. A když například při prodejní akci francouzského vína a sýrů začaly znít z reproduktorů v obchodě typicky francouzské songy, opět se prodalo výrazně víc.

foto

"Hmm, na omak příjemný, ten beru!"

foto:

DALŠÍ TRIKY

ÚTOKY NA OČI, NOS A UŠI NEJSOU TO JEDINÉ, CO HYPER, SUPER A DALŠÍ MARKETY POUŽÍVAJÍ. NEMYSLETE SI – VĚDÍ TOHO O VAŠEM CHOVÁNÍ A ZVYCÍCH VÍC, NEŽ TUŠÍTE. A UMĚJÍ TO POŘÁDNĚ VYUŽÍT. PODLEHNETE, ANI NEVÍTE JAK.

Snad všechny obří obchody mají jedno společné – protáhnou vás celým prostorem. Pečivo, které se kupuje nejčastěji, je co nejdál od vchodu a daleko od něj jsou další základní potraviny. Logika je jasná – čím víc uliček projdete, tím větší je šance, že v některé z nich sáhnete po něčem původně neplánovaném. O ovoci a zelenině už bylo psáno v souvislosti se světlem. Ale víte, proč bývají hned u vchodu? Zejména ženy totiž ve chvíli, kdy jako první umístí do koše tyto plodiny, podléhají o pár regálů dál pocitu, že když nakoupily zdravé věci, mohou si také trošičku zahřešit. A k brokolici letí čokoládka.

Muži zase snáze podléhají ochutnávkám. Znáte to – stoleček, u něj dvě krasavice nabízející kousky sýra či salámu. Pánové načechrají peří, a aby ukázali, jací jsou grandi, nejen ochutnají, ale salámek i koupí. Dámy víc podléhají jogurtíkům a koupě je vyvolána spíš pocitem jakéhosi dluhu. Zajímavou fintu schovaly některé obchody do podlahy. Je poskládána z pravidelných vzorů, takže vozík při jízdě vydává stále stejný zvuk. Mezi regály s dražším zbožím je ale vzor o trochu víc nahuštěn.

Co se stane? Vozík klape rychleji, vy automaticky zpomalíte – hned je víc času pokukovat po zboží. A mimochodem, věděli jste, že personál v modrém prodá víc zboží, než když je oděn v barvě červené?

foto

Modrá prodává!

foto: