Nastupujete do nové práce? Řiďte se našimi radami a půjde to jak po másle

Finance a kariéra 30. října 2014

Jdete poprvé na nové místo? Co si obléct, jak se chovat, jak zapůsobit na nadřízené a zapadnout do kolektivu? Podívejte se, co byste měly a neměly dělat, aby váš nový pracovní start proběhl hladce.

Hlavně vykročit správnou nohou, říká si člověk, když se chystá vstoupit na nové pracoviště. Jenže pověry tady mnoho nezmůžou. Lepší bude soustředit se na vlastní chování.

USMÍVEJTE SE A NEKRITIZUJTE

Důležité je, jaký uděláte na kolegy první dojem. Takže se usmívejte, všechny nahlas pozdravte a představte se. Pozor ale na služební hierarchii. Nemůžete běžet s napřaženou rukou v ústrety generálnímu šéfovi, pokud nastupujete na místo jemu podřízené. V pracovním kolektivu platí, že ruku nabízí vždy nadřízený. Toto pravidlo se dá obejít pouze v případě velkého věkového rozdílu, a i tak byste měly počkat na pobídku či signál a nenabízet tykání vedoucímu, i když je o dvacet let mladší.

Není dobré kritizovat zavedené pořádky v nové firmě hned od prvních minut nového pracovního poměru. Úplně zapomeňte na věty typu: „V minulém zaměstnání jsme to dělali lépe.“ Nebo: „Takhle se to nedělá, to je úplně špatně.“ Připomínky k chodu firmy nebo pracovním postupům jsou přípustné pouze, když se vás na ně někdo dotáže, ale i tady buďte taktní a hlavně mějte připravený návrh, jak případný problém řešit. A nepomlouvejte minulou práci a kolegy.

práce

Ze začátku spíše naslouchejte.

foto:

NEBOJTE SE ZEPTAT A NEPODLÉZEJTE

Nový zaměstnavatel by pro vás měl mít připraveno místo, pokyny a vysvětlit vám, jakou práci budete dělat. Jestliže vám nebude cokoliv v nové pracovní náplni nebo postupu jasné, zeptejte se. Nemusíte dělat dojem tím, že všemu rozumíte, mohly byste si tak zkomplikovat život. Klidně si nechte věc, která vám není jasná, prakticky ukázat a podrobně vysvětlit. Všechny novinky si raději zapište, abyste se nemusely na jednu věc ptát několikrát, tím dobře nezapůsobíte.

Zdravé pracovní nasazení je dobrá věc, ale nepřehánějte to se servilností vůči šéfům či kolegům. Přílišnou aktivitu by vaši kolegové mohli posuzovat negativně. Rivalita na pracovišti není nic neobvyklého a každý nový člověk může být brán jako potenciální ohrožení. Rozhodně nezapůsobíte dobře, jestliže vaše snažení vyzní od začátku jednoznačně jako touha po křesle výše postavené kolegyně.

práce

Doufám, že tyhle fotmy nikdo neviděl!

foto:

VSTŘEBÁVEJTE ATMOSFÉRU

V prvních týdnech spíš naslouchejte a pozorujte. A teprve potom si udělejte názor. Ideální je seznámit se s několika lidmi, kteří na vás působí nejsympatičtěji, a postupně přidávat další. „Na začátku pracovního poměru by nový člen týmu měl zejména naslouchat, dělat si poznámky a vstřebávat atmosféru na pracovišti. Měl by si zjistit, jaké jsou ve firmě zvyklosti, jak probíhají porady, jaká je ve společnosti psaná i nepsaná hierarchie,“ radí personalisté.

HLÍDEJTE SI SOUKROMÍ

Je důležité s kolegy slušně konverzovat, projevit o ně zájem, ale dejte pozor, abyste to s povídáním nepřeháněly. „Vyhněte se vyhraněným politickým debatám nebo líčení svého intimního života. Rozhodně nezatěžujte spolupracovníky svými soukromými problémy,“ radí specialistka Kateřina Kabrnová. Dejte si také pozor, jaký obrázek o sobě šíříte prostřednictvím sociálních sítí. Fotky z dovolené jsou fajn, ale příliš podrobná dokumentace z bujarého večírku při oslavě kamarádových narozenin by vám mohla ublížit.

práce
foto:

NEPODCEŇUJTE VZHLED

Před nástupem do nové práce není na škodu poopravit trošku vizáž – zajděte si ke kadeřnici, případně i na kosmetiku. Při výběru oblečení se řiďte pozicí, na kterou nastupujete. Vyplatí se zvolit kostýmek a decentní make-up. Příliš hluboký výstřih, minisukně, drahé a nápadné šperky, piercing či tetování mohou odpuzovat.

NOVÁČEK NESMÍ:

  • Sedět a nic nedělat – i když dokončil vše, co měl.
  • Pomlouvat minulého zaměstnavatele.
  • Hned první den požádat o dovolenou.
  • Vyřizovat si soukromé telefonáty, aniž by si nejdříve zjistil, co se toleruje.

NOVÁČEK MUSÍ:

  • Chodit do práce včas.
  • Projevovat nadšení – ale jen tak akorát.
  • Demonstrovat znalosti ohledně nového zaměstnavatele.
  • Klást otázky, ale ne zas až tak moc často.
  • Vypadat bystře a výkonně. Ovšem nikoli příliš.