Báječný svět žen: Kabelková závislost

Psychologie 16. ledna 2015

Neznám žádnou ženu, která by měla jen jednu. Přitom pokud bychom se držely účelu, víc jich není nutné vlastnit. Jenže účel je v případě kabelek jen důvod, proč si pořizovat stále další a další...

1. Muži to nepochopí – v jejich vesmíru jim stačí mít brašnu do práce a v nejlepším případě další s věcmi na cvičení. Často obě funkce zastane jeden batoh. Náš svět je barevnější. Kabelka k lodičkám je jiná než ta ke kozačkám či polobotkám. Kabelka do divadla, do opery, na léto, na zimu, s funkcí nákupní brašny – neexistuje příležitost, pro kterou bychom si nedokázaly pořídit novou. Mohou být za pár stovek i za desítky tisíc, z kůže pravé i umělé, látkové, síťované, plastové – výrobci už pochopili, že cokoliv vymyslí, to si najde svého kupce. Zatímco u bot se dá tvrdit, že cena je úměrná kvalitě boty, u kabelek to tak úplně říct nejde. Levných se prodá nejvíc, ani ty super drahé značky nekrachují. Přesto jsou zástupy žen, které netouží po ničem jiném než vlastnit kabelku potištěnou ne zrovna krásným logem, jakou v Praze koupíte jen v Pařížské ulici. A jsou schopné na ni šetřit a toužit po ní celý život.

2. Zároveň je s kabelkami jedna zásadní potíž. I když si kupujeme stále nové tašky, těch starých
se velmi nerady zbavujeme. Jak to dělají, nikdo neví, ale jsou schopné s námi navázat tak pevné citové pouto, že je prostě nedáme z ruky. Prošoupané boty se slzou v oku nakonec přece jen do popelnice vyhodíme, ale kabelku! Tak strašný konec si žádná nezaslouží. Všimly jste si, že právě kabelky bývají nejčastěji postavené na ulici vedle nádoby na odpad? Odkládáme je v naději, že tam i zoufale „de mode“ kousek najde svou další nositelku. A konečně je třeba podotknout, že důvod, proč je raději nevyhazujeme, je naděje, že se brzy vrátí mezi módní trendy. Děrované košíky z osmdesátých let se znovu nosily před dvěma lety a plastové průhledné tašky se jako létavice vracejí každých deset let. Mezi svými kabelkami mám takové poklady, které nosila už moje babička. Ačkoliv to dlouho vypadalo, že vyšívaná černá kabelka na řetízku v cvakacím rámu už bude opravdu jen vzpomínkou na eleganci čtyřicátých let, s klidem jsem ji vyvětrala letos v opeře.

3. Kolik kabelek je normální vlastnit? Udělali jsme si v redakci malý průzkum a ukázalo se, že deset není žádné množství. Jsou mezi námi tací (a autorka se k nim počítá), kteří jich mají více než třicet. Každá tvrdíme, že se žádné nemůžeme zbavit, protože: • jsou absolutně nadčasové, nikdy nevyšly z módy • brzy se tenhle typ začne zase nosit • dostala jsem ji od (manžela, sestry, kamarádky...) • stála moc peněz a dlouho jsem na ni šetřila • vůbec není obnošená! A jistě bychom našly padesát dalších důvodů, proč se jich nejde zbavit.

4. Říká se, že ženu poznáte podle obsahu její kabelky. Zkumo jsme si s kamarádkami nedávno udělaly exkurzi do niter našich kabelek. Výherkyní se stala ta, která v ní našla šupléru.Tvrdila, že netuší, kde se tam vzala, ale pak náhle zbledla. S tím ne zrovna lehkým nástrojem totiž chodila asi půl roku, aniž by to zaregistrovala. V kabelce jsme schopné nosit kde co. Peněženku, doklady, deštník, kapesníky, brýle, klíče, telefon, nabíječku, lahev s pitím, pohotovostní šminky, knihu do autobusu a voňavku. Jen základní vybavení dámské kabelky je přes kilo.

5. Britská firma si nedávno nechala vypracovat průzkum a zjistila, že se obsah dámské kabelky změnil ještě v jedné věci. Je mnohem dražší. Chytré telefony stojí tisíce, knihy čím dál častěji nahrazuje elektronická čtečka. I když s sebou nenosíme hotovost, nechybí nám platební karty s denním limitem výběru vyšším, než bývaly dříve výplaty. Díky smartphonům je však naše kabelka lehčí – alespoň to tvrdí Britky. Nahradily v kabelkách těžký kroužkový diář, který ještě před pár lety nosil při sobě kdekdo.