Kidults: Chovají se jako puberťáci, přitom jsou dávno dospělí

Psychologie 21. února 2017

Jsou dávno dospělí, ale jednou nohou pořád stojí v dětství. Utíkají před stářím? Proč se někteří lidé drží zuby nehty módy a životního stylu puberťáků, i když překročili třeba i čtyřicítku?

Kidult je složenina anglických slov kid (dítě) a adult (dospělý). A přesně tam tito lidé jsou - na půli cesty mezi dětstvím a dospělostí. Dvacítku, třicítku, či dokonce čtyřicítku mají dávno za sebou, přesto stále nemíní dospět. Udělají cokoli, jen aby mohli ještě chvíli trávit noci nezávazným jucháním po barech či hraním videoher a žít v duchu hesla „hlavně žádné závazky“.

Kdyby Petr Pan ze známé dětské knížky zničehonic obživl, nemusel by dnes utíkat do žádné Země Nezemě - ta je totiž všude kolem.

„Naše společnost je plná ztracených chlapců a dívek, kteří odmítají projít branou dospělosti,“ říká známý britský sociolog Frank Furedi. Seznamte se s generací Petrů Panů, věčných dětí, které se za žádnou cenu nechtějí nechat lapit do sítě zodpovědnosti a jimž slova jako svatba, hypotéka nebo rodičovství nahánějí panickou hrůzu!

ROZTOMILÉ?

Zatímco latinský termín puer aeternus (věčné dítě) použil poprvé římský básník Ovidius ve svých Proměnách a o staletí později ho užíval psycholog Carl Gustav Jung, termín kidults je nový. Kidults se od velkých dětí liší. Velké dítě si rádo hraje a nechce se vzdát výsad dětství.

Kidult také, ovšem z jiného důvodu. Myslí si, že na dospělost je dost času. Kidult nemusí mít vnitřní problém se zodpovědností, ale líbí se mu chovat se dětsky praštěně, protože je to roztomilé a odzbrojující. Ostatně ani Marilyn Monroe prý nebyla až taková naivka. Hloupou blondýnu hrála, protože: „Mužům se to líbí, a tak jim dávám, co chtějí.“

ROZPUSTILÍ DIBLÍCI

Sociologové ohraničují přechod k dospělosti dosažením met, jako jsou dokončení školní docházky, odchod z domova, získání ekonomické nezávislosti, vytvoření partnerského svazku a rodičovství. V roce 1960 dosáhlo všech pěti bodů 77 % žen a 65 % mužů do svých třiceti let.

Důvody, proč se kidults bojí stárnout

  • OBAVY - z krize středního věku, ze stáří, zkrátka ze změn, které přinášejí nejistotu. Nechtějí udělat krok vpřed a odmítají se měnit.
  • NOSTALGIE - po dětství, hlavně pokud bylo hezké. Plyšáci a trička s potiskem ho připomínají. Nejde ani tak o vzhled, jako o to, cítit se dobře. Tito lidé nejsou až tak infantilní, bývají uzavřenější a do svého světa si nenechají mluvit.
  • ZDÁNLIVÁ VÝHODA - ženy si někdy myslí, že muži mají slabost pro ty, které jsou pořád tak trochu holčičkami. Ne že by takových případů nebylo dost. Jenže pokud tak chcete získat nebo si udržet muže, snaha bývá stejně marná.
  • NOVÝ ŽIVOT - něco nevyšlo, nebo bylo vážnosti naopak příliš, takže je třeba se trochu odvázat. Nic proti tomu, jde jen o to, jakým způsobem...

dítě

"Tůdle, žádné dítě nebude!"

foto:

V roce 2000 to byla už jen jedna třetina. Vznik generace, která má na dospělost dost času, souvisí s uvolněním společenských norem. Dříve existovala mezi světem dětí a světem dospělých jasnější hranice. Lidé zakládali rodiny po dvacítce - devadesátá léta tuto hranici výrazně posunula.

Markantně se to projevilo v oblékání. Nepleťme si ale pojmy s dojmy. Jestliže se oblékáte mladě, ještě to neznamená, že jste infantilní.

A čekat se svatbou do pětatřiceti a mezitím cestovat a užívat si je taky v pořádku. Jenže kidults si pletou mládí s infantilitou. Žádná padesátnice, byť v sebelepší kondici, nevypadá v krátkém tričku s obrázkem Hello Kitty dobře - spíš smutně. Myslet mladě neznamená nosit spadlé kalhoty a culíčky či rozcuch jako puberťáci.

„DĚŤOSPĚLÍ“ ZÁKAZNÍCI

Jak se to vlastně stalo, že náctileté modelky, jen o pár let starší fotbalisté a zpívající děti ze střední jsou - alespoň dle médií - největšími celebritami? Existují studie, které tvrdí, že infantilizace společnosti je nevyhnutelná. Už v roce 2001 na to upozornil americký politolog Benjamin R. Barber v článku Globální infantilizace: Jak se z nás stali děťospělí, aniž bychom si všimli, že se ze společnosti vytratila svoboda.

Už od sedmdesátých let se začala kupní síla přesouvat z lidí středního věku na konzumenty do pětadvaceti let. Kdo jiný než mládež by koupil kdejakou šílenou novinku? I zaměstnavatelé oceňují přizpůsobivost a znalost nových technologií. Pár mladých podnikatelů založilo úspěšné firmy. A tak mládí začalo být synonymem úspěchu.

Myslet si, že pokud nedospěju, zůstanu mladý, je ovšem iluze. Mladistvost člověku nezaručí návrat zpět, ale naopak, pohled vpřed. Člověk se musí vyvíjet a přijímat nové myšlenky, umět měnit názor. Držet se zuby nehty berušek ve vlasech a plyšových medvídků na spaní, to nemá s mladistvostí nic společného.