Bolesti zad nepodceňujte, nemusí jít o nutné zlo!

Zdraví 9. července 2018

Bolavá záda bere většina z nás jako nutné zlo, se kterým se toho ale nedá moc dělat. Bolestí zad přece trpí 90 procent všech dospělých! Lékaři ovšem bijí na poplach: s bolestmi zad si nezahrávejte!

Na vině bývá zpravidla špatné držení těla, způsobené ochablými zádovými a břišními svaly, které neudrží trup ve správné poloze, těžká či jednostranná manuální práce, ale také nadváha a stres. „Velkou skupinu pacientů tvoří ti, kteří mají potíže způsobené opotřebením obratlů, meziobratlových kloubů a plotének. Méně se již objevují bolesti zad z důvodu úrazu, zánětu či nádorového onemocnění,“ říká neuroložka Lenka Hronzová.

Záda nás ale mohou bolet i kvůli postižení nervového systému, které se projevuje vystřelováním bolesti ze zad do končetin, břicha či hrudníku, brněním a špatnou pohyblivostí končetin. V těchto případech je nutné navštívit neurologa.

ČAS V HLAVNÍ ROLI

Jak už bylo řečeno – bolesti zad jsou různé a každá má svou příčinu. Ať už za vašimi obtížemi vězí cokoli, jedno platí vždy: je třeba co nejdříve navštívit odborníka, který vypátrá příčinu bolesti a pak stanoví správnou léčbu.

Dále je důležité odlišit bolesti zad způsobené přetížením od bolesti, která je příznakem zánětlivého onemocnění. „Za alarmující by měli lidé považovat bolest zad v klidu či v noci, zvláště trvá-li delší dobu nebo se vyskytuje u mladého člověka a její nástup je pozvolný,“ vysvětluje lékařka Leona Procházková. Mezi další indikátory, podle kterých poznáte bolest zad zánětlivého původu, patří ztuhlost dolní části zad po dobu alespoň tří měsíců, omezení hybnosti páteře zepředu dozadu, i ze strany na stranu či krátkodobé ustoupení bolesti po rozcvičení páteře.

Léčba zánětlivého onemocnění bývá většinou delšího rázu. Kromě obyčejného rentgenu bývá při vyšetření provedeno také vyšetření počítačovou tomografií a magnetickou rezonancí. Poté nastupuje léčebný postup, který bývá obvykle zahájen konzervativní léčbou, při níž jsou podávány injekce a nitrožilní infuze s analgetickým, protizánětlivým a protiotokovým působením a léky uvolňující zablokované obratle. Součástí léčby bývá i fyzikální léčba a rehabilitace, které však musejí být správně načasované. Naopak masáže a další typy tlakové manipulace s páteří lékaři v tomto případě nedoporučují.

POMŮŽE VÁM CHIRURGIE

Další možností léčby je chirurgický zákrok. Při operaci vám chirurg odstraní části rozpadlé ploténky, čímž dojde k uvolnění stlačených nervových kořenů. V komplikovaných případech, kdy hrozí nestabilita meziobratlových částí páteře, jsou nutné specializované chirurgické výkony, při kterých jsou v prostoru meziobratlových plotének implantovány titanové klícky a kostní štěpy, které vytvoří pevné meziobratlové spojení. Po operaci je pak nutná dlouhodobá rekonvalescence, která zahrnuje alespoň měsíční pobyt v lázních a intenzivní rehabilitační cvičení.

Také vám z představy vážné operace běhá mráz po zádech? Pak na nic nečekejte a najeďte na režim preventivní ochrany zad, který dokáže vzniku problémů způsobujících bolest předejít. Inspirujte se naším desaterem:

  1. PRYČ S KILY NAVÍC – nadváha představuje zátěž pro klouby a obratle. Může vést až k jejich devastaci a následným změnám v pozici páteře.

  2. ELIMINUJTE STRES – přemíra stresu oslabuje psychiku i tělo a je považována za jednu z hlavních příčin většiny bolestí.

  3. DEJTE KOSTEM A KLOUBŮM „NAJÍST“ – příjem vápníku a vitaminů D a K je pro zdravé kosti a klouby zcela zásadní věcí. Do svého jídelníčku zařaďte mořské ryby, tvrdé sýry, listovou zeleninu, tofu, mandle, banány, meruňky a hroznové víno.

  4. DOSTATEČNĚ PIJTE – špatný pitný režim má na svědomí únavu, malátnost, nesoustředěnost, žaludeční potíže, poruchy ledvin i bolesti kloubů. Aby bylo vše v pořádku, denně byste měli vypít alespoň 2 litry vody, ideálně neperlivé.

  5. CHOĎTE VZPŘÍMENĚ – hrbení se má za následek bolesti zad, zkrácené svaly, svalovou nerovnováhu či skoliózu páteře. Ve stoji a při chůzi myslete na to, abyste měli hlavu, trup i končetiny v jedné rovině.

  6. SPRÁVNÁ ŽIDLE – u pracovního stolu byste měli sedět na kolečkové židli s prohnutím v bederní části a s opěrkami pro ruce. Židle by měla být v takové výšce, abyste se celými chodidly dotýkali země, kyčle měli lehce výš než kolena, a nad stolem byste se neměli hrbit.

  7. NEPROCHLADNĚTE – za bolesti zad může ve velké míře prochladnutí. Vyhněte se proto dlouhotrvajícímu pobytu ve vlhkém, chladném a větrném prostředí. V zimě nezapomínejte nosit košilky a tílka.

  8. POSILUJTE – pevné břišní svaly podporují páteř a částečně kompenzují nedostatečnou funkci kloubů.

  9. DOPŘEJTE SI MASÁŽ – pravidelná odborná masáž zlepšuje krevní a mízní oběh, zvyšuje kloubní pohyblivost, regeneruje namožené a ztuhlé svaly a pomáhá předcházet bolesti zad.

  10. POZOR NA ÚRAZY – zranění a jejich doléčení neberte na lehkou váhu. Hrozí nejen dlouhotrvající bolesti, ale také riziko přechodu onemocnění do chronického stavu.