V kondici v každém věku: Co dělat, když je vám 35, 45 i přes 50

Zdraví 25. února 2019

Po jakých vitaminech a minerálech byste měla sáhnout ve třiceti, které je vhodné užívat v období menopauzy a jaké látky je třeba doplnit po pětapadesátce?

Vzhled, psychická pohoda, přirozená obranyschopnost organismu a tělesné proporce mají přímou souvislost s naším životním stylem a stravováním.

Čím lépe a dříve o sebe začneme pečovat, dbát na to, co jíme, jaké doplňky stravy užíváme a jaké sporty provozujeme, tím zdravější a krásnější budeme.

Z následujícího článku se dozvíte, kdy a do jakých jídel se zakousnout a od jakých se raději držet dál, jakému cvičení dát přednost i to, jaké tabletky spolknout.

35 – 40 let: Křečové žíly, neuróza, páteř

Pokud jste byla opakovaně těhotná, mohou se po pětatřicítce na vašich nohách objevit první křečové žíly. Doprovází je často mravenčení a napětí v končetinách a někdy také otoky nohou.

Několikanásobné mateřství může dále souviset s narůstající podrážděností a bolestmi hlavy; vyčerpání může vést až k chronické únavě. Čím více se budete přibližovat čtyřicítce, tím větší je pravděpodobnost, že se přihlásí bolesti zad.

Páteř pozvolna ztrácí na pružnosti a ohebnosti, což se nejčastěji projevuje bolestí v bederní krajině. Hlídat byste si měla také hladinu nebezpečných triglyceridů (hlavní složka živočišných tuků) v krvi, jejichž vysoké množství má negativní vliv na kardiovaskulární systém.

PRVNÍ POMOC:

Pracujte na zvýšení své psychické kondice. Alespoň jednou týdně vyrazte na masáž, do sauny nebo si naplánujte relaxační víkend. Do jídelníčku zařaďte potraviny bohaté na omega-3 nenasycené mastné kyseliny (losos, tuňák, vlašské ořechy, lněné semínko), které prospívají nejen srdeční činnosti, ale také mozku a zraku. Co se týká křečových žil, skvělou prevencí je vitamin C, který se stará, aby žilní stěna zůstala pevná a pružná, vitamin B3, který zlepšuje cirkulaci krve, a vitamin E, jenž je důležitý pro stabilitu buněčných membrán. Zapomínat byste neměla ani na sport, vyzkoušejte např. H.E.A.T., bosu, spinning nebo power plate.

kondice

Vpusťte do svého života více pohody.

foto:

40 – 50 let: Klouby, oči, rakovina

Zhruba po překročení čtyřicítky můžete mít problémy s přibývajícími kily, která jsou důsledkem zpomalujícího se metabolismu a úbytku svalové hmoty. Objevit se může také zácpa a s ní související nepříjemné a bolestivé hemoroidy, kolísavý krevní tlak, zvýšená hladina cholesterolu v krvi a nemoci pohybového aparátu.

Okolo 45. roku dochází u každého druhého člověka k rozvoji vetchozrakosti, což je přirozené zhoršování vidění následkem stárnutí oka. Před padesátkou vzrůstá riziko onemocnění rakovinou prsu, kterou jsou nejvíce ohroženy ženy, jež měly časný nástup menstruace a pozdě s ní skončily.

Pokud žijete pravidelným sexuálním životem, pozor byste si měla dát také na rakovinu děložního čípku, kterou způsobují viry přenášející se sexuálním stykem. Úbytek estrogenu může mít neblahý dopad i na vaši kštici. Vlasy ztrácejí na síle, řídnou a mají větší sklon k vypadávání.

kondice

Od 45. roku se často začínají objevovat problémy se zrakem.

foto:

PRVNÍ POMOC:

Pravidelná vyšetření na očním a na gynekologii jsou nezbytná. Pro nastartování metabolismu je důležitá lehká úprava jídelníčku, dbejte zvláště na zvýšený přísun potravin obsahujících vlákninu, což jsou např. celozrnné cereálie, černé fazole, hrušky, jablka, hnědá rýže, pohanka nebo avokádo. Důležitá je také konzumace potravin bohatých na antioxidanty (borůvky, brusinky, artyčoky, česnek, hroznové víno nebo hořká čokoláda), jež chrání buňky před volnými radikály. Klouby „nakrmte“ listovou zeleninou, ananasem, rybami, bramborami a zázvorem. Prevencí proti hemoroidům jsou nemleté obiloviny, luštěninové pomazánky, sója, tofu, arašídové máslo a ovčí a kozí sýry. Fyzickou kondici a svaly posílíte jógou, pilates či kalanetikou.

50 let a více: Hormony, srdce, osteoporóza

Přestože se cítíte dobře a nemoci vás míjejí obloukem, tělu dá stále větší práci bránit se virózám a infekcím. Přirozená obranyschopnost organismu klesá, stejně jako hladina estrogenů, a tak se není čemu divit, že býváte častěji mrzutá a unavená a že vás trápí návaly horka.

Úbytek hormonů ovlivňuje také spalování tuků, což má za následek nějaké to kilo navíc. Dalším strašákem žen po padesátce jsou osteoporóza, riziko vzniku kardiovaskulárních chorob či Alzheimerovy choroby a nižší tvorba červených krvinek, jelikož tělo hůře absorbuje vitamin B12 z potravy. Zapomínat byste neměla ani na zdraví močových cest.

Pravidelným posilováním pánevního dna zpevníte ochablé svaly, které podpírají močový měchýř a dělohu, a předejdete tak samovolnému úniku moči.

kondice

Kvůli klesající hladině estrogenů potkávají ženy návaly horka.

foto:

PRVNÍ POMOC:

Vyhněte se konzumaci kořeněných a pálivých jídel, kofeinu a alkoholu, jež hrají do noty návalům horka. Naopak se zaměřte na pokrmy obsahující izoflavony (rostlinné estrogeny), které zmírňují příznaky menopauzy. Jsou obsaženy třeba v sóje, tofu a mořských rybách. Z jídelníčku vypusťte též tučné maso, plnotučné mléčné výrobky a sladkosti se šlehačkou. Zvyšují krevní tlak a cholesterol. Hlídejte si dostatečný přísun ovoce a zeleniny obsahující vitaminy, minerály a vlákninu a každý den si dopřejte hrst sušených plodů, brusinek a dýňových semínek. Co se sportu týče, vhodná je turistika, taj-či nebo cvičení na overballu.

kondice

Cvičení vám pomůže nejen fyzicky, ale i psychicky.

foto: