Platí totiž (a máte mimo jiné oporu i v novém občanském zákoníku), že co je vám v katalogu, prospektu nebo na internetových stránkách pořadatelem zájezdu naslibováno, to musíte dostat.
„V opačném případě máte právo zájezd reklamovat a žádat slevu, která se obvykle pohybuje od 5 do 50 % z ceny zájezdu v závislosti na závažnosti nedostatků,“ potvrzuje Petr Novák, právník z Vaše nároky.cz, zaměřených na vymáhání nároků občanů vůči obchodníkům, institucím či státu.
JEDNEJTE OKAMŽITĚ
Základem všeho je ovšem jednat hned na místě pobytu. Kontaktovat delegáta, upozornit ho na nesrovnalosti či závady, žádat o jejich odstranění a sepsat s ním o tom protokol. Co jde, to si nafoťte, domluvte se i s ostatními, že vám závady potvrdí.
POMOZTE SI SAMI
Jestliže narazíte na věci, které by vám pobyt silně omezovaly (třeba nefunkční toalety, plíseň v pokoji, nezajištění stravy při polopenzi apod.), a náprava nenastane ani po stížnosti u delegáta, sáhněte k razantnějšímu řešení. Sjednejte si nápravu sami a náklady poté požadujte po cestovní kanceláři. „Můžete se třeba přestěhovat do jiného hotelu odpovídající úrovně, sami si zajistit stravování, cestování či chybějící vybavení,“ vysvětluje Petr Novák.
NEPROPÁSNĚTE LHŮTY
Po návratu z dovolené písemně vše reklamujte u cestovní kanceláře, přiložte protokoly, fotografie. Pozor, máte na to maximálně jeden měsíc od skončení zájezdu. Cestovní kancelář je pak povinna do 30 dnů vaši reklamaci vyřídit a informovat vás o jejím výsledku.
NENECHTE SE ODBÝT
Je možné, že cestovka vše uzná a bez problémů se dohodnete. Spíš však očekávejte, že se začne přít nebo vám nabídne směšnou kompenzaci typu „pět set korun sleva na 14denní zájezd do Peru“. Ne abyste sklapli podpatky a souhlasili! Můžete totiž získat mnohem víc. Budete se ale muset pravděpodobně obrátit na právníka či specializovanou společnost.
Pokud cestovka neustoupí ani po jejich výzvě, nezbývá než podat žalobu. Máte-li pohromadě všechny důkazy včetně toho, že jste vše řešili hned na místě s delegátem, máte velkou šanci uspět.
NARUŠENÁ DOVOLENÁ
Kromě finančních kompenzací, plynoucích z reklamace, můžete ale žádat i tzv. odškodnění za újmu za narušení dovolené. „V českém právu se jedná o nový institut, který má nahradit nemajetkovou újmu, spojenou zejména s pocitem zklamání a vyvolaným stresem. Díky tomu můžete ve vyhrocených případech získat dokonce vyšší odškodnění, než jaká byla původní cena zájezdu,“ upozorňuje Petr Novák.
EVROPSKÁ REKLAMACE
Na kompenzaci máte nárok, i když jste „dovolenkovali“ se zahraniční cestovkou nebo si vše zajišťovali sami. Pomůže vám evropské právo. Pro výpočet výše slevy lze orientačně využít tzv. frankfurtskou tabulku. Konečným arbitrem vašeho sporu však bude soud.
CO VŠECHNO LZE REKLAMOVAT
- Jiný než slíbený hotel
- Jiné umístění hotelu
- Jiný druh nebo úroveň ubytování
- Pokoj bez výhledu na moře, pokud byl přislíben
- Pokoj bez balkonu nebo klimatizace, pokud byly přislíbeny
- Nefunkční toaletu a další vybavení
- Nedostatečný úklid
- Plíseň či hmyz na pokoji
- Hluk během dne i noci
- Zápach
- Jednotvárná, zkažená nebo žádná strava
- Špinavá pláž nebo bazén
- Chybějící lehátka a slunečníky, pokud byly přislíbeny
- Chybějící hlídání dětí, pokud bylo přislíbeno