On to tedy není nijak nový nápad, ostatně kdoví, co by bylo na místě Národního divadla, nebýt takové akce.
V dnešní době už ale rozhodně není nutné pobíhat s kasičkou po ulicích. Je tu přece internet!
VZHŮRU NA NET
Ať byste rádi vydali cédéčko, nastudovali divadelní hru, vydali knihu, uspořádali výstavu, či ovládli trh originálním výrobkem – to všechno stojí leckdy dost velké peníze. A mecenášů se jaksi nedostává.
Můžete tedy své plány vystavit na svém facebookovém či jiném virtuálním profilu a přesvědčovat příchozí, aby nějakou tu kačku obětovali.
Inu proč ne, určitě tam máte spoustu známých, kteří do vás investují. Ale že by přihodili statisíce, ba až nějaký ten milionek?
Existují ovšem internetové stránky, které se přímo crowdfundingem zabývají a jsou stále hojněji navštěvovány. K těm světově nejúspěšnějším patří třeba americký Kickstarter.com (za loňský rok pomohl financovat skoro 20 tisíc projektů) či mezinárodní Indiegogo.com.
Ovšem i v Česku už se tenhle způsob získávání peněz začal výrazněji rozjíždět.


"Tak na co přihodím dneska?"
foto: Thinkstock.czZA PŘISPĚNÍ BÝVÁ I BONUS
Princip je prostý, a to jak v případě, že chcete „jen“ na nějaký projekt přispět, tak i ve chvíli, kdy sami na svůj nápad potřebujete peníze. V prvním případě si prostě jen na stránkách věnovaných crowdfundingu vyhlédnete projekt, který se vám líbí.
Čemu mimo jiné crowdfunding pomohl
- dokumentární film Olga 80 o Olze Havlové
- film Veronica Mars (USA), natočený podle úspěšného TV detektivního seriálu
- koncert k nedožitým narozeninám zpěváka Karla Černocha * festival Severský filmový podzim
- vydání českého překladu nizozemské „gay pohádky“ Princ a princ * vydání knihy Metrovagonmash o podzemních sítích metra i vlacích a vagonech v 19 zemích světa
- hudební škola pro nejmenší děti Malý muzikant
Přečtete si, o čem je, jakou cílovou částku jeho autoři chtějí sehnat a dokdy. Vidíte také, kolik už je vybráno. No a pak si jen přepočítáte bankovky v peněžence a něco přihodíte.
Když se nepodaří do určeného termínu konečnou částku vybrat, peníze se vám vrátí. Pokud projekt uspěje, zůstane vám dobrý pocit, že jste mu pomohli.
A jsou dokonce i projekty, kde za své peníze obdržíte určitý bonus. Například je po vás pojmenovaná postava ve filmu, knize nebo v počítačové hře.
KOLIK STOJÍ NÁPAD
Jestliže sami chcete uspět s vlastním nápadem, zaregistrujete se, projekt popíšete, zvolíte cílovou částku a termín.
A pak se samozřejmě snažíte všemi cestami upozornit na něj ctěnou veřejnost – na sociálních sítích, v blozích, při povídání se známými... A s napětím čekáte. Když se podaří vybrat celou částku (nebo i víc), strhne vám provozovatel stránek svou odměnu (bývá do 10 % z vybrané částky).
Pokud se kýžená suma nenashromáždí, peníze se vracejí „investorům“, vy neplatíte nic. I když... Některé služby mohou být zpoplatněné, proto si ještě před registrací na konkrétních stránkách pořádně pročtěte podmínky.
A servery navíc často nabízejí i placené nadstandardní služby, například pomoc se zpracováním marketingových textů.


Jak se na fenomén crowdfundingu dívají naše celebrity? Přečtěte si v novém dvojčísle Vlasty 51-52/2013!