Některé zásady už Češi dodržují, v některých pravidlech ale pořád tápou.
Podle průzkumu České bankovní asociace (ČBA) využívá internetové bankovnictví 84 % českých bankovních klientů, mobilní pak zhruba čtvrtina.
PROBLÉMOVÁ HESLA
Nejvíc podle průzkumu ČBA lidé chybují v používání a správě přístupových hesel. Jen výjimečně mění, či dokonce vůbec je nemění 60 % z nich.
Dobrou zprávou je, že alespoň začínají převažovat složitější hesla, využívá je až šest z deseti uživatelů. Andrea Kropáčová, členka bezpečnostního týmu CSIRT.CZ sdružení CZ.NIC, proto vidí hlavní problém jinde. „Lidé často používají stejná hesla jak pro méně kritické služby, třeba v e-shopech, tak pro ty kritické, jako je internetové bankovnictví.“
ČÍST ZPRÁVY SE VYPLATÍ
Lidé také často ignorují různé varovné zprávy. „Nevěnují pozornost zprávám a varováním od vlastních počítačů ani na internetu, navštěvují podezřelé stránky a vypínají či ignorují ochranné mechanismy,“ říká Andrea Kropáčová.
Podle Jana Matouška, náměstka výkonného ředitele ČBA, čtou upozornění na webech bank jen asi dvě třetiny klientů.


S internetovým bankovnictvím pracujte opatrně.
foto: www.thinkstock.czPOZNEJTE SVŮJ MOBIL
Kromě dobrého hesla je dobré mít chráněný i svůj počítač či smartphone.
Třetina uživatelů ale přiznala, že se neorientuje v zabezpečení vlastního počítače, a ochraně chytrých mobilů nerozumí dokonce více než polovina jejich majitelů.
OPATRNOST NEŠKODÍ
Průzkum ale odhalil i klady. Lidé už jsou obezřetní při otevírání příloh e-mailů od neznámých odesílatelů, nikdy by je neotevřely dvě třetiny uživatelů.
Věnují také větší pozornost kontrole výpisů z účtu a opatrní jsou i v přístupu do internetového bankovnictví z cizího počítače.
DESATERO BEZPEČNOSTI ČBA
- Pravidelně aktualizujte ochranné mechanismy svého počítače. 2. Stejně chraňte i svůj telefon. 3. Programy a aplikace instalujte pouze z důvěryhodných zdrojů. 4. Přihlašovací a osobní údaje zadávejte jen na ověřených serverech, v důvěryhodném prostředí a nikomu je nesdělujte. 5. Pečlivě si chraňte svůj PIN kód. 6. Pravidelně si měňte svá hesla a mějte jiná pro různé služby.
- Neotvírejte e-maily a přílohy od podezřelých odesílatelů.
- Nakupujte pouze u prověřených a důvěryhodných on-line prodejců. 9. Věnujte pozornost upozorněním vašeho počítače a na webu banky. 10. Pokud máte podezření, že se děje něco špatného, vždy kontaktujte banku.