Prvním tipem, jak naučit děti dobře nakupovat, je vysvětlit jim princip měrné ceny a nechat je při nákupu rozhodnout, co je ekonomičtější koupit. Představte si to v praxi. Jdete na nákup, obrovská fotografie čerstvých jahod vás naláká do sekce ovoce a barevné cedulky přitahují pozornost ke zboží ve slevě. Třicet procent sleva, o 50 % větší balení, 2+1 balení zdarma… Jak tedy rozhodnout při viditelně stejné kvalitě, co je výhodnější? Často se v tom ztrácí dospělý, pro dítě pak může být volba skoro nemožná.
Povinnost označovat výrobky prodejní a současně i měrnou cenou existuje na trhu už pět let. Prodejní cena je částka, kterou za výrobek zaplatíme na pokladně. Měrná cena znamená cenu za měrnou jednotku množství zboží, např. za 1 kilogram, 1 litr, 1 metr, 1 metr čtvereční/krychlový nebo 1 ks výrobku.


Měrná cena se udává proto, aby se mohly jednodušeji srovnávat ceny různě velkých, objemných nebo těžkých výrobků. Pokud tedy při nákupu jahod vidíte dva různé košíčky různé hmotnosti a ceny a chtěli byste v přepočtu na množství koupit levnější balení, stačí zkontrolovat měrnou cenu. Ta napoví, kolik byste zaplatili za 1 kg obou druhů a můžete se rozhodnout. Měrná cena se musí uvádět i u zlevněného zboží nebo jinak zvýhodněného nákupu.
Nákupy na vlastní triko se učí i žáci čtvrtých škol, kteří jsou zapojeni do projektu Abeceda peněz. Do zážitkového programu je zapojeno už více než 230 škol. „Děti mají za úkol vybudovat vlastní firmu. Navrhnout její logo, název a hlavně sortiment. Takové zboží, které zvládnou samy, s přiměřenými náklady, vyrobit, a bude možné jej prodat na veřejných jarmarcích, jež jsou vrcholem Abecedy peněz. Děti tedy neustále musí propočítávat cenu výrobku, kalkulovat se vstupními náklady i cenou vlastní práce a pracovat na propagaci. To vše společně po vzájemné diskuzi s ostatními,“ popisuje hlavní úkoly, které musí děti splnit, David Hubáček, manažer České spořitelny zodpovědný za finanční vzdělávání.

