Nácvik komunikačních dovedností je jako každý atletický trénink: hodně dřiny, velká konkurence, postupné výsledky.
Přesvědčit partnera, kolegu či nadřízeného o své pravdě znamená zvolit správná slova a taktiku.
Ale pozor: protivník vás také potřebuje převézt jako kostlivý Charón na svoji stranu komunikace. Musíte být opatrná a rychle odhalit prázdná slova, image a pentličky, v nichž se slovní balíček skrývá, aby pěkně vypadal.
Zde je 11 nejčastějších chyb, kterým byste se měla při procházce růžovou komunikační zahradou vyhnout:
1. Nepodceňte prostředí
Chystáte-li se na důležitý pohovor, promyslete, kde se uskuteční. Úspěch ovlivňují i kulisy, proto se mnoho důležitých obchodů uzavírá právě na golfovém hřišti. Aneb, jak známo, nejlepší dohody jsou z hospody.
2. Nemluvte jako Křovák ani jako pan Spisovatel
Nikdo mě nebude uznávat, pokud budu mluvit jako Křovák s Hotentotem. Na formě záleží, slova jako „vokamžitě mi to řekněte“, „jste nerozumnej“ či „ty holky to nevěděly“ už v úvodu shazují vaši komunikaci do jámy primitivismu. Pozor ovšem i na opačný extrém – přílišnou spisovnost, působí komicky!
3. Nepřikazujte, a to ani sobě
Cílená komunikace neudílí rozkazy či rady typu „měl(a) bys(te)“. Všichni bychom něco měli, a to nás stresuje. Lépe než znervózňující žádost „měl bys to udělat“ zní prosba: „řekni mi, prosím, jak bys to udělal“. Když dotazovaný popíše situaci, jako by ji prožil, může se do ní snadněji pustit. Přikazovat někomu „musíš / musíte“ přinese jedinou reakci: „nic nemusím, jsem dospělý a udělám si to, jak chci“.


Nebuďte vulgární.
zdroj: Thinkstockphotos.com

Nepřikazujte. Nikomu.
zdroj: Thinkstockphotos.com4. Nechovejte se jako buldok ani jako ovce
Vyhněte se prvoplánovým lichotkám, ale zůstaňte pozitivní a konstruktivní, za každou cenu se držte faktů. Potřebujete dojít ke kompromisu tak, aby o kompromisu nepadlo jediné slovo.
Nechovejte se jako zakousnutý buldok ani jako povolná ovce. Vyslechněte protihráče, chápejte ho, nic vás to nestojí. Mantra „rozumím vám“ situaci zklidní. Poté vystupte s názorem vy. Argumentujte, v čem vidíte problém jinak.
5. Nenapadejte, a nenechte se napadat
Vášnivé emoce ztělesňují slepotu či obruč, jež komunikaci prakticky znemožňuje. Využívejte emoce pouze ke kreativitě, když se cítíte jako ohraná deska a nemůžete vymyslet nic nového, pomůžou vám, stejně jako fantazie.
6. Neberte to osobně
Nevnímejte člověka, ale téma či problém, o kterém mluvíte. Pokuste se protistranu před hovorem uvolnit. Žertujte, ideálně na svůj účet, ale neponižujte se. Podobně postupujte, ucítíte-li, že se na vás šije bouda. Humor nejlépe odreaguje napětí, humor vždy znamená převahu. Humorem říkáte: „Svět se nezboří, když se my dva nedomluvíme, ale myslím, že takoví sympaťáci se domluví.“


Nebuďte jako buldok
zdroj: Isifa.com

Takoví dva sympaťáci, jako jsme my dva, se přece domluví!
zdroj: Isifa.com7. Neprovokujte
Snažte se předcházet negativním reakcím, přemýšlejte, které formulace můžou zbytečně zlobit. Otázky klaďte jako problém k zamyšlení, nikoli jako provokaci. Pokud toužíte hned na začátku zaujmout, začněte příběhem, historkou, donutíte tak druhou stranu koncentrovat se. A jestliže vy sama nechcete odpovědět na nepříjemnou otázku, zeptejte se: „Promiň, proč se mě na to ptáš?“
8. Nenechte se vydírat
Vnímejte citlivě, když vás soupeř tlačí do kouta morálním vydíráním. Například: „Víte, už nejsem nejmladší, měl byste uvážit…“ Nebo: „Já pro vás udělám toto a je zcela přirozené, že vy uděláte ono.“ Ne, vy musíte určit, jak skóre vyrovnáte!
9. Neschovávejte se
Zdravá komunikace vytváří vztah důvěry, je otevřená a nic neskrývá. Hra na schovávanou nakonec stejně odkryje karty, je to slepá ulička, která při vyjednávání jen zdržuje. Neskrývejte proto problémové situace, mluvte o nich s nadhledem, vysvětlujte, v čem vidíte jejich neproblémovost. Například: „Může se zdát, že jsem vám lhal. Teď vám ukážu, že to není pravda.“


Neprovokujte. Předejdete tak negativním reakcím.
zdroj: Thinkstockphotos.com

Neschovávejte se.
zdroj: Isifa.com10. Nebuďte předvídatelná
Jakmile v průběhu jednání zpozorujete, že ztrácíte půdu pod nohama, zkuste moment překvapení – zareagujte úplně jiným způsobem, než logika věci očekává. Podobná reakce může vašeho kolegu, podřízeného či manžela naprosto ochromit, znejistět či přivést na jiné myšlenky.
11. Nenechte si komunikaci ukrást
Cítíte-li bezvýchodnost situace, odložte rozhovor na jindy. Nestyďte se říct: „Popovídáme si o tom později.“ Pokud problém nevyřešíte hned, neznamená to, že ho nevyřešíte nikdy. Jen zůstaňte otevření a čekejte. Komunikace za vámi přijde sama.