Angličtina pro batolata: to vážně není vtip

Zábava 29. října 2012

O tom, že umět anglicky je dneska velmi užitečná dovednost, není pochyb. A o tom, že batolata mají mozek jako houba, schopný nasáknout kvanta dovedností, taky ne. Jestli jste se zkoušela naučit cizí jazyk v dospělosti, víte, jak hodně to drhne, zatímco dětem to jde skoro samo.

Mozek malých dětí může bez problémů zvládnout na úrovni rodilého mluvčího i více než jeden jazyk. Podle nedávného vědeckého výzkumu mozkového vývoje je nejlepším věkem pro vytvoření základních nervových spojení k získání schopnosti mluvit mateřským jazykem věk do tří let, druhým nejlepším pak věk do šesti let.

Takže je ideální začít dítě učit již od malička, to je jasné. Ale jak?

rodič

Výhodou je partner hovořící cizím jazykem.

zdroj: www.thinkstock.cz
děcko

Dětem dopřejte kontakt s jazykem co nejdříve.

zdroj: www.thinkstock.cz

10 dobrých rad pro dětské sbližování s cizí řečí:

  • Děti se mohou učit doma, v mateřských školách, jazykových kurzech, ve speciálních školách angličtiny pro velmi malé děti...

  • Pokud máte možnost, dopřejte dětem kontakt s jazykem co nejdříve. Výhodou je partner hovořící cizím jazykem, ale dvojjazyčné prostředí je možné vytvořit také pomocí poslechu CD v angličtině.

  • Využijte přirozených schopností malých dětí. Pro miminka a batolata neexistují žádné cizí řeči, cizí jazyk se učí stejně jako jazyk mateřský. Je to pro ně hra. Melodii, rytmus a strukturu jazyka se učí odposlechem, a tak ji „umí“ ještě předtím, než jsou schopna mluvit. Malé děti se netrápí ani větnou stavbou, vše přijímají přirozenou cestou, tím, že jazyk poslouchají. Později při mluvení se učí tím, že opakují a vše zkoušejí a postupně si osvojí základní slovíčka a budou je používat stejně samozřejmě jako v mateřštině.

  • Ideální je přihlásit dítě do jazykového kurzu, ale výběr není žádná legrace. Radši navštivte bezplatnou ukázkovou hodinu, ptejte se na výukové metody a materiály, kvalifikaci učitelů a také posuzujte prostředí a servis, který je k dispozici. Jestli mají hernu, kuchyňku a místo k přebalování – každá máma ví, že to je důležité. A nejlepší jsou čtyři až osm dětí ve skupince, protože si mohou sice hrát a soutěžit, ale učitel na ně má čas.

  • Jenom výuka, která děti baví, je něco naučí. Děti milují hudbu, zpěv a tanec, proto by hudba, písničky a pohyb měly být samozřejmou součástí výuky. Během hodiny by se děti měly formou rozmanitých her učit pojmenovávat věci okolo sebe, zvířátka a rodinu a postupně a nenásilně si rozšiřovat slovní zásobu. Délka hodiny může být pro nejmenší třicet až pětačtyřicet minut.

  • Důležitá je taky domácí příprava, pro kterou se hodí poslechová cédéčka. „Na naší škole používáme metodu britské lingvistky Helen Doron, která je založena na pravidelném opakovaném poslechu a upevňování nabytých znalostí,“ říká Pavla Pantoflíčková, manažerka výukového centra angličtiny, a dodává: „V našich kurzech získávají děti sadu materiálů přizpůsobenou jejich věku. Doma poslouchají nahrávky s písničkami a říkankami namluvené rodilým mluvčím a ve škole se učí chápat význam toho, co znají z domácího poslechu, a umí to reprodukovat, i když tomu ještě nerozumí.“

  • Dejte přednost kurzům, kde můžete výuku absolvovat s dětmi společně. Jednak máte přehled o tom, co se dítě v hodině učí, můžete se dítěti lépe věnovat i při domácí výuce a také si zpestříte mateřskou dovolenou a čas, který trávíte spolu s dítětem. A navíc v kurzu se často učí s dětmi i rodiče.

  • Existují také speciální jazykové školy, které vyučují děti již od tří měsíců věku. Přestože se výuka v tomto věku může zdát nesmyslná, dítě velmi rozvíjí a dává mu základy pro zvládnutí cizího jazyka. Ostatně mateřštinou na své miminko také mluvíte, a i když nemluví, tak vám rozumí. A čím častěji na něj mluvíte, tím lépe ji zvládá. A stejné je to i u cizího jazyka.

  • Důležitá je také návaznost kurzů. Mnohdy se děti učí anglicky už v mateřských školách, ale na základní škole pak výuka chybí a děti vše zapomenou. Takže ideální je zvolit takovou školu, kde výuka nabízených kurzů navazuje a dítě může plynule postupovat a rozvíjet se.

  • Nebojte se využít i dalších možností, jako jsou příměstské a letní pobytové tábory. Děti si užijí spoustu zábavy, sportují, soutěží, ale samozřejmě se také zdokonalují v angličtině. V některých centrech můžete bez obav přihlásit děti již od 2 let věku.

Levá pravá, seno sláma

Pokud chcete miminko učit doma, potřebujete nadšení, výukové CD a učebnici Early English Baby's Best Start. Vychází ze znalostí britské lingvistky Helen Doron, která se inspirovala takzvanou Suzuki metodou:

„Miminka a batolata si velmi ráda opakují stejný zvuk, jen tak pro radost. Jsou velice citlivá k novým zvukům, intonačním vzorům a rytmu řeči, ještě než se naučí opravdová slova. Milují také opakování písniček a říkanek. Z toho vycházel i dr. Suzuki, který metodu „mateřské řeči“ úspěšně aplikoval při výuce hry na housle – děti se naučily hrát na hudební nástroj díky melodii, kterou opakovaně slyšely. On jim jen ukázal, jak mají dané partie zahrát. Napadlo mě, využít metodu opakovaného poslechu při výuce angličtiny právě v raném věku, kdy se uzavírá vznik řečových center.“

Více zjistíte na www.helendoron.cz.

kurzy

V kurzech se často s dětmi učí i rodiče.

zdroj: www.thinkstock.cz