Nakupujete "podle očí, nebo nosu"?

Zábava 12. května 2014

Kolikrát se vám stalo, že jste vůbec neměli hlad, ale vůně čerstvých koláčů vás přiměla zahnout do pekařství a pár jich koupit? Tak na tohle vsází scent marketing, tedy prodávání pomocí vůní.

Princip je prostý: člověk si sotva koupí něco v prodejně, která mu nevoní. Z nevonící restaurace byste utekli, a to, co je cítit ve vzduchu, je rozhodující i pro atmosféru třeba v bance.

„Víme dávno, že vůně působí na lidský mozek, zejména na jeho část zodpovědnou za pocity a nálady. Vytváří 75 procent našich denních emocí,“ vysvětluje Stanislav Koros z Centra interiérových vůní Aria Pura, které se jako jediné u nás zabývá komplexními službami provonění prostor (ariapura.cz).

Je jasné, že když se budete cítit dobře, nejenom že se zdržíte v prodejně déle, ale také vás dobrá nálada přiměje se zbožím zabývat s radostí. A ani o tom nebudete vědět. Nejde totiž o to, aby vás vůně hned za dveřmi práskla do nosu, ale abyste ji vnímali na úrovni podvědomí.

CITRUSY, NEBO KYTIČKY?

U nás to zatím není rozšířené, ale ve Spojených státech mají jasno. Obchodníci si nechali provést výzkumy jako třeba tento: obchodní domy první týden naplnili citrusovými vůněmi, druhý týden květinovými a třetí týden tam nevonělo nic, aby bylo výsledky s čím srovnávat. Stovky zákazníků pak odpovídaly na otázky týkající se nálady a množství koupeného zboží.

Jak to dopadlo? Citrusy vedou nad květinkami. Zákazníci pod dojmem citrusů vnímali prostory obchodního centra jako živější, veselejší a příjemné. To potom pocítili obchodníci i na tržbách, protože šťastní zákazníci utratili v průměru o 20 dolarů na nákup více.

Vůbec přitom nemusí vonět to, co se zrovna v obchodě prodává. Americký řetězec H. H. Gregg, který nabízí domácí spotřebiče, vsadil na vůni jablečného koláče, k tomu teplé barvy stěn a osvětlení připomínající domov. Tato kombinace zvýšila prodej o 33 %! V australské síti dámských obchodů s módou se prodej zdvojnásobil, když je provoněli vanilkou.

vůně
zdroj: Thinkstockphotos.com

Kolik dáte za vůni

  • Chtěli byste si taky provonět prodejnu nebo kancelář? Náklady na pořízení profesionálních aroma přístrojů se liší, vždycky záleží na velikosti prostor, které chcete provonět.
  • Pro malé provozovny stačí třeba vonné svíčky, ale pro větší je nutný profesionální „vonný“ přístroj. Průměrné provonění prostor o velikosti asi 1000 metrů krychlových vyjde měsíčně zhruba na 500 Kč, může to být ale i méně (air-aroma.cz).

Britské obchody s konfekcí Thomas Pink byly úspěšně napuštěny vůní čerstvě vypraného prádla. Zkoušel se i prodej tenisek Nike. Ve dvou prodejnách, které se jinak ničím nelišily, se prodávaly stejné boty – jedna ale voněla, ne vůní kůže z bot, ale parfémem. Zákazníci pak měli říct, kde by si radši boty koupili. Celých 84 % z nich raději tam, kde to vonělo. Říkali totiž, že ty boty jim připadají kvalitnější…

KROMĚ NÁKUPU I LEPŠÍ NÁLADA

Vůně i u nás začínají využívat hotely, fitness centra i banky. „Ti, kteří provonění vyzkouší, na něj nedají dopustit,“ říká Stanislav Koros z Aria Pura. „Voní třeba pražské obchodní centrum Galerie Harfa, a to po citronové trávě, což zpříjemní pobyt a eliminuje pachy, vznikající kvůli velkému počtu lidí.“

Prodejce luxusních postelí Hästens zase hledal vůni, která by dokreslila atmosféru ložnice, a zvolil orchideje. Prodejnou špičkových vozů Advantage Cars se line honosná vůně kůže, která v zákazníkovi navodí dojem, jako by už seděl ve svém novém, ještě po továrně voňavém automobilu.

Jednoduchý výběr mají kavárny: tam by se orchideje nehodily. „Vůně kávy je přitažlivá, navnadí chuťové pohárky už během přípravy,“ souhlasí Eva Kulhánková, marketingová manažerka kaváren Costa Coffee. „Centrální nařízení ohledně vůní nemáme, ale všude se připravuje směs Mocha Italia, a ta se lahodně line prostorem. Navíc má vůně kávy další přednost, podněcuje chuť na sladké, a my nabízíme i dorty a sladké pečivo.“

Na čich myslí i supermarkety, což potvrzuje Milan Mrázek, manažer sítě Albert: „Chceme, aby se zákazníci cítili příjemně, k čemuž přispívá i to, co slyší či cítí. Zboží je rozmístěno tak, aby je jednotlivé sekce zaujaly a jejich vůně se navzájem netříštily.

V úseku pečiva tak ucítí čerstvý chleba a housky, což je podpořeno každým otevřením pece. Vedle toho doplňujeme pečivo od regionálních dodavatelů, což také pokaždé zavoní. Cukrovinky zase lákají specifickou sladkou vůní.“

Když se záměry podaří, odejdete z prodejny nejen s chlebem, ale i s lepší náladou. „Vůně navozuje pocit relaxace a odbourává stres,“ potvrzuje Barbora Marckx ze salonu Beauty Day Spa Éminence Organic Skin Care, kde se při procedurách využívá i aromaterapie.

Pokud s nimi chcete čarovat i pro sebe, doporučujeme vůně přírodní a nedráždivé. „Naše smysly přijímají informace z okolního světa, ale lidé dnes pokládají za důležitý hlavně zrak a sluch. My sázíme na čich, přírodní vůně mají léčivé a zklidňující účinky.“ Tak dobře vybírejte a voňte si.