Pořiďte si kolo, co za vás bude samo šlapat!

Zdraví 24. srpna 2014

Dobrá, v titulku jsme si dělali legraci, ani elektrokolo za vás nebude samo šlapat, nicméně vám tenhle kamarád s motůrkem dokáže hooodně zpříjemnit třeba výšlap do několikakilometrového kopce.

Elektrické kolo není moped, aby jelo úplně samo, ale dá vám takovou sílu, jakou byste sama nikdy nedokázala vyvinout! Upřímně řečeno, někdy to šlapání vypadá spíš jako takové legrační kymácení nožičkama nahoru a dolů, tak silný mají některá elektrokola motor. Takže ta zpráva vlastně není až tak špatná. A navíc, od teď přijdou už jen ty dobré...

MALEJ, ALE ŠIKOVNEJ!

Na první pohled vypadá jako obyčejné jízdní kolo. Až na ten druhý objevíte baterii a nenápadný elektromotor. Právě ten způsobí, že z vysílené třasořitky se stane výkonná sportovkyně! Systém elektrického pohonu totiž znásobuje sílu, kterou vynakládáte při šlapání.

Rodina bude zírat, s jakou lehkostí vyšlápnete i ten nejstrmější kopec! Jen pozor, abyste to nepřehnala – pokořený manžel by nakonec mohl být ještě vzteklejší, než když jste se za ním plazila s jazykem kdesi dole u přehazovačky...

Elektrický motor spokojeně brumlá a kolo jako by šlapalo samo. Jenže – jak už víte – tak to není. Je to spíš, jako by vás někdo popostrkoval. Nebo jako by za vámi seděl neviditelný spolujezdec a šlapal pěkně do rytmu s vámi. Co otočení pedálu, to „kopanec“ energie navíc. Stupeň pomoci, kterou ze svého elektromotůrku chcete vymáčknout, si volíte na ovládacím panelu na řídítkách, většinou jich bývá pět. Můžete ho ale taky samozřejmě vypnout úplně a jet prostě jako na klasickém kole.

elektrokolo

Elektrokolo vás podpoří ve vašem úsilí.

foto:

Elektrokolo versus skútr

ELEKTROKOLA

  • Dobíjení z běžné zásuvky (2–6 hod.)
  • Motor se zapne pouze při šlapání
  • Náklady na provoz cca 2–4 Kč/100 km
  • Dojezd 40–180 km
  • Maximální rychlost 25 km/hod.

ELEKTROSKÚTRY

  • Náklady na provoz cca 5–10 Kč/100 km
  • Dojezd až 100 km
  • Maximální rychlost až 80 km/hod.

Motor se kromě toho vypíná automaticky – jakmile přestanete šlapat, nebo v momentě, kdy dosáhnete maximální povolené rychlosti 25 km/hod. Motor je buď v náboji zadního kola, předního kola, nebo je to kolo se středovým pohonem. Každá verze má své, i když odborníci doporučují středový pohon, hlavně kvůli rovnoměrnému rozložení váhy.

  • Za kolik? Kvalitní elektrokolo pořídíte tak od 25 000 Kč. Průměrná cena městského modelu je 30 tisíc a terénního kola 40 tisíc korun. I klasické kolo si můžete koupit v supermarketu za 3 tisíce, ve sportovní prodejně za 10 tisíc nebo ve specializované za 18 i za 50 tisíc. Kolo se bude lišit použitými komponenty, které u levnějších modelů nevydrží ani sezonu. U elektrokola hraje zásadní roli kvalita nabíječky a baterie. Objednat si elektrokolo na internetu nebo ho koupit v prodejně, která nedokáže zajistit servis, je velké riziko.
  • Půjčovny Půjčoven elektrokol u nás není mnoho, ale existují. Asi největší oblast s elektrokoly je Národní park Podyjí s půjčovnami ve Vranově nad Dyjí a Znojmě s více než desítkou nabíjecích stanic. I pro výlet do Jizerských hor si můžete půjčit elektrokolo – v Liberci či v Turnově. Cena za celodenní půjčení je 300–500 Kč.

JAK A ZA KOLIK?

Většina elektrokol má dojezd 40 až 180 km – tedy tolik kilometrů ujedete na jedno nabití baterie. Jak rychle se baterie vybije, záleží na váze cyklisty a na terénu – při velkém stoupání motor musí zabrat pochopitelně víc.

A samozřejmě záleží také na tom, jak moc si „přidáváte“. I kdyby se vám baterie vybila uprostřed výletu, pořád to ještě není žádná tragédie – akorát si budete muset vystačit už jen se silou svých vlastních svalů. Jedno nabití baterie vyjde asi na dvě až čtyři koruny, což, jak jistě uznáte, není moc. A stačí jakákoli běžná zásuvka s napětím 230 V.

Takže i na výletě po horách se to dá vyřešit – prostě se zastavíte na oběd, a než slupnete řízek, baterie zas nějakou tu šťávu načepuje. Starší typy baterií se dají nabít asi tak 500krát, ty novější až 1000krát, špičkové dokonce až 2000krát. Baterie je také jistá zbraň proti krádežím – kdykoli zastavíte, jednoduše ji vytáhnete z kola a vezmete s sebou. Na celém bicyklu je to ten nejdražší „detail“, elektrokolo bez baterie není pro zloděje žádné terno.

DÁMA NA KOLE

Elektrické kolo je ideální pro dojíždění do práce. Právě v tomto případě asi nejvíc oceníte fakt, že můžete vyrazit třeba i v kostýmku. Žádné dresy či elasťáky s plínkou! E-bike ale ocení i rekreační cyklisté, kteří nezvládají strmé kopce v horách, případně i lidi se zdravotními problémy anebo ti starší a pokročilí, kteří už nejsou v nejlepší kondici. Tak jako u normálního kola máte na výběr z mnoha modelů. Každý má něco do sebe – a každý má nějakou tu mouchu.

Tak třeba do města bude asi nejšikovnější elektrokolo skládací. Jeho výhodou je – logicky –, že ho složíte v pohodě do auta nebo i někam do předsíně. Jízda je pohodlná, malá kola se ale nehodí pro dlouhé jízdy po nezpevněných komunikacích. Já osobně se při jízdě na skládačce nemůžu zbavit pocitu jisté nestability. Ale zase je celkem lehké, vyhopkala jsem s ním i do schodů. To se rozhodně nedá říct o městském modelu. Ten je ideální pro denní cestování do práce, je robustní, pohodlný a stabilní velká kola zaručují bezpečnou jízdu v silničním provozu. Jenže je pekelně těžký. Ani přes čtyři schůdky jsem neměla šanci, prostě jsem ho neuzvedla.

Takže pokud se rozhodnete pro tuto verzi, určitě si zařiďte parkování někde v garáži nebo prostě tam, kam nemusíte stoupat po schodech! Ani pokud jste staršího data narození, nemusíte se elektrokola bát – existují i verze, které mají velmi nízký rám ve výšce 18 cm nad zemí, takže se na něj lehce vyhoupne i člověk s pohybovým omezením. Navíc mívají speciální tlačítko pro pomoc při rozjezdu.

elektrokolo

I s elektrokolem můžete klidně do přírody.

foto:

KOPEC NEKOPEC

Existují i terénní modely, díky nimž hravě zvládnete horské stezky i prudké stoupáky. I ti méně zdatní se tak vyrovnají sportovcům. Což je ideální, pokud chcete vyrazit na výlet s rodinou anebo s partou kamarádů, ale bojíte se, že byste jim nestačila. Což je přesně můj případ. Na kole jezdím ráda, ale spíš jen tam, kde je rovinka...

Silnice stoupá čím dál výš. Normálně bych už dávno z kola slezla a vlekla ho s nasupeným výrazem za řídítka a pochodovala po svých. Tentokrát ovšem ne. Mám kolo s motůrkem, takže vesele šlapu do pedálů a mám dokonce ještě dost energie na to, abych si k tomu prozpěvovala. Se svou lehce zrezlou fyzičkou bych takový krpál v životě nedokázala pokořit! Uvidíte, že i vy to dokážete – a ještě všem ukážete, co ve vás je!